آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

در برخی از مواقع مناسب‌ترین و بهترین روش درمانی برای دندان و از بین بردن آسیب یا عفونت آن، عصب کشی است. در زمانی که این درمان برای شما تجویز شود، یکی از اولین موضوعاتی که به آن فکر خواهید کرد، میزان درد در زمان عصب کشی و بعد از آن است. بعضی از افراد به دلیل ترس از میزان درد زیاد در این زمینه، از عصب کشی دندان منصرف شده و آسیب جبران‌ناپذیری را به دندان خود وارد می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات کامل و بیشتری را در رابطه با درد عصب کشی دندان در اختیار شما قرار دهیم.

 

برای مشاهده فیلم جراحی عصب کشی دندان توسط دکتر نفیسه امامی کلیک کنید.

 

ابتدا با عصب کشی دندان بیشتر آشنا شوید

در راستای آشنایی بیشتر با فرایند عصب کشی و این روش درمانی برای دندان‌ها، لازم است تا یک تعریف کلی برای عصب کشی دندان ارائه دهیم. عصب کشی یا همان درمان ریشه را می‌توانیم یک روش دندان‌پزشکی معرفی کنیم که معمولا از آن برای حذف عفونت از پالپ و ریشه دندان و همچنین جلوگیری از بروز عفونت مجدد در این بخش استفاده می‌شود. این روش کمک می‌کند تا دندان طبیعی خود را حتی اگر آسیب دیده باشد، حفظ کنید و نیازی به روش‌های جایگزین کردن دندان نداشته باشید.

حتما بخوانید: چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

 

مراحل عصب کشی دندان

 

چه زمانی به عصب کشی نیاز دارید؟

به ‌صورت کلی روش درمانی عصب کشی دندان برای تمام عارضه‌های دندانی تجویز نشده و کاربرد ندارد. در واقع، این روش در مواقع خاصی به کار گرفته می‌شود. از مهم‌ترین موقعیت‌هایی که معمولا از عصب کشی دندان برای درمان استفاده می‌شود، می‌توانیم به دندان‌شکسته شده یا ترک‌خورده، پوسیدگی شدید یا حفره، پوسیدگی دندان‌های پرشده قبلی و ... اشاره کنیم. در این مواقع بهترین راهکار برای نجات و حفظ دندان، عصب کشی است.

برای اینکه دقیق‌تر بدانیم چه زمانی این روش درمانی تجویز می‌شود، لازم است علائم این حالت را بشناسیم. از مهم‌ترین علائمی که در زمان نیاز به عصب کشی برای فرد پیش می‌آیند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حساسیت دندان نسبت به گرما و سرما
  • دندان ترک‌خورده
  • دندان آبسه کرده
  • لثه‌های متورم یا حساس
  • تیره شدن لثه یا وجود پوسیدگی عمیق
  • برجستگی یا برآمدگی‌های جوش مانند
  • درد شدید در زمان گاز گرفتن یا جویدن

 

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

یکی از باورهایی که در میان عموم مردم وجود داشته و بسیاری از افراد به این دلیل از عصب کشی دندان خودداری می‌کنند، بروز درد زیاد در زمان درمان است. این باور در سال‌های گذشته درست بود و عصب کشی یک درمان دردناک محسوب می‌شد؛ اما امروزه با به‌کارگیری ابزار، روش و مواد بهتر و مناسب‌تر هیچ اثری از درد در زمان درمان وجود ندارد. در روند عصب کشی دندان متخصص از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند که باعث می‌شود درد ناشی از عصب کشی دندان به میزان قابل ‌توجهی کاهش پیدا کند.

تزریق بی‌حسی دندان باعث می‌شود که گیرنده‌های درد دندان و بافت اطراف آن تحریک نشده و از این رو میزان درد شما تا حد زیادی کمتر خواهد شد. از این رو درمان ریشه به‌تنهایی دردناک بوده و توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان صرفا به دلیل ترس از درد ناشی از درمان، عصب کشی دندان را به تعویق نیندازید.

 

دکتر نفیسه امامی متخصص درمان مجدد ریشه دندان

درد عصب کشی دندان

 

درد در طول انجام عصب کشی دندان بدلیل وجود عفونت زیاد در کانال ریشه

وجود عفونت در دندان می‌تواند تا حد زیادی دردناک باشد و باعث احساس درد حین عصب کشی شود. در واقع اگر شما دردی در دندان خود احساس می‌کنید، به دلیل تجمع عفونت در پالپ دندان بوده و هیچ ارتباطی به فرایند درمان ریشه و عصب کشی دندان ندارد. متخصص ریشه تا زمانی که از بی‌حس شدن دندان شما به ‌صورت کامل مطمئن نشود، به هیچ عنوان شروع به عصب کشی دندان نمی‌کند. پس به شما اطمینان می‌دهیم که در طول درمان هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

در برخی از مواقع در روند عصب کشی، متخصص از یک بی‌حسی مجدد برای کاهش درد احتمالی و ناراحتی بیمار استفاده می‌کند. در صورتی که به هر دلیلی احساس ترس بیش از حد دارید، می‌توانید با دندان‌پزشک خود صحبت کنید تا از مدل‌های مختلف آرام‌بخش استفاده کنند. در این حالت می‌توانید با میزان آرامش بهتری برای فرایند درمان آماده شوید.

 

درد بعد از مراحل عصب کشی دندان

در قسمت قبلی اشاره کردیم که در طول فرایند عصب کشی دندان هیچ‌گونه دردی به سراغ شما نخواهد آمد. تنها زمانی که ممکن است شما احساس درد داشته باشید، بعد از فرایند درمان و از بین رفتن اثر بی‌حسی است. درد بعد از عصب کشی دندان امری کاملا طبیعی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد. این درد معمولا سه تا هفت روز بعد از عصب کشی دندان ادامه دارد و باید در این زمان از مسکن‌های مناسب استفاده کنید.

داروهای مسکن مختلفی مانند ایبوپروفن، ژلوفن، ناپروکسن و ... وجود دارند که شما برای جلوگیری از شروع درد استفاده کنید. به طور کلی نمی‌توانیم میزان و مدت‌زمان بروز درد بعد از عصب کشی را دقیقا مشخص کنیم، اما یک یا دو روز اول بروز درد شدید امری طبیعی بوده که به مرور کاهش پیدا می‌کند. مهمترین دلایل بروز درد پس از عصب کشی عبارتند از:

  • به وجود آمدن التهاب در کانال‌های ریشه‌ها به دلیل عصب کشی و درمان فایل‌ها
  • زیاد بودن طول پانسمان موقت یا ترمیم ایجادشده
  • واکنش‌های حساسیتی نسبت به موادی که کانال‌های ریشه با آن‌ها پر می‌شوند

 

درد بعد از عصب کشی

 

آیا مراجعه به پزشک بعد از احساس درد پس از اتمام عصب کشی ضروری است؟

همان‌طور که اشاره کردیم بروز درد در چند روز ابتدایی بعد از عصب کشی دندان تا حد زیادی طبیعی محسوب می‌شود. بنابراین نیازی به مراجعه مجدد به دندانپزشک نیست و می‌توان با مصرف مسکن‌ها آن را کنترل کرد. در صورتی که این درد بیشتر از تحمل شما شده و یا مدت زیادی طول کشیده باشد، می‌توانید به دندان‌پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم و مربوطه را برای تسکین درد انجام دهید.

 

معرفی مراحل عصب کشی دندان

در راستای آشنایی بیشتر با عصب کشی و مقابله با ترس، در این بخش قصد داریم تا به‌ طور خلاصه به معرفی مراحل عصب کشی دندان بپردازیم.

در صورتی که شما آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشید، می‌توانید با اطمینان خاطر بالاتر و نگرانی کمتری اقدام به درمان کنید. عصب کشی در طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  • اولین مرحله در عصب کشی دندان مربوط به تزریق بی‌حسی موضعی است. در برخی از مواقع به دلیل تجمع عفونت و چرک در دندان، ممکن است مدتی طول بکشد تا بی‌حسی به‌صورت کامل اثر بگذارد.
  • بعد از بی‌حس شدن دندان به‌صورت کامل، دندان‌پزشک برای دسترسی به پالپ و کانال ریشه، تاج دندان را سوراخ می‌کند.
  • در قدم بعدی دکتر ابتدا پالپ دندان را تخلیه کرده و سپس به کمک ابزاردستی به نام فایل، به تمیز کردن کانال‌های ریشه دندان می‌پردازد.
  • در مرحله بعدی کانال‌های ریشه با موادی به نام گوتا پرکا پر می‌شوند. این مواد قابل حالت گیری و فشرده‌سازی هستند.
  • بعد از اتمام این فرایند دندان‌پزشک یک پانسمان موقت برای دندان شما در نظر می‌گیرد تا مراحل مربوط به قالب‌گیری و روکش یا پر کردن دندان را در جلسه بعدی انجام دهد.

 

چگونه درد پس از عصب کشی را کم کنیم؟

درمان عصب کشی دندان

در صورتی که این درد باعث کلافگی شما شود، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر آن را تسکین دهید:

  • حتما داروهایی که دندان‌پزشک بعد از فرایند عصب کشی تجویز می‌کند را تهیه کرده و استفاده کنید. اگر به هر دلیلی این داروها را تهیه نکردید، از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن برای کاهش میزان درد خود استفاده کنید.
  • رعایت نکات بهداشت دندان، یعنی مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در این دوره هیچ‌گونه مانعی ندارد. توجه داشته باشید که بر روی پانسمان قرار داده‌شده بر روی دندان مسواک نزده و نخ دندان را وارد آن نکنید.
  • برای کاهش میزان حساسیت دندان و درد، توصیه می‌کنیم برای چند روز از خوردن غذاهای سرد و گرم پرهیز کنید. خوردن این دسته از غذاها در برخی از مواقع می‌تواند درد دندان شما را تشدید کند.

حتما بخوانید: مصرف آنتی بیوتیک بعد از درمان ریشه

 

و در آخر...

عصب کشی دندان را می‌توانیم به ‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین و بهترین روش‌های درمانی معرفی کنیم که در مواقع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش‌های قبلی به معرفی این روش درمان پرداختیم. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در راستای آشنایی با عصب کشی دندان باید مورد بررسی قرار بگیرد، میزان درد آن است. عصب کشی دندان با بی‌حسی موضوعی انجام می‌شود؛ به همین دلیل در روند درمان، شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد. درد بعد از عصب کشی هم تا چند روز طبیعی است و به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل به بررسی میزان این درد و علت بروز آن و همچنین معرفی راهکارهای کاربردی برای کاهش درد بعد از عصب کشی دندان پرداختیم.