لمینت دندان چقدر طول می‌کشد؟

برای افرادی که قصد انجام لمینت دندان دارند، همیشه این سؤال مطرح است که فرایند لمینت کردن چقدر طول می‌کشد؟ امروزه زیبایی‌ دندان‌ها در کنار سالم بودن آن‌ها به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شده است و لمینت دندان یکی از راه‌های پرطرفدار برای زیبایی دندان‌ها به شمار می‌رود.

لمینت دندان در چند مرحله انجام می‌شود و نسبت به دیگر روش‌های زیبایی به مدت‌زمان بیشتری برای انجام آن نیاز است. در ادامه این مقاله از وب سایت دکتر نفیسه امامی، درباره این که لمینت دندان چقدر زمان خواهد برد و شامل چه مراحلی می‌شود، به طور کامل صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

قالب گیری لمینت دندان چقدر طول می کشد؟

مراحل انجام لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت، بیشتر زمان خواهد برد؛ زیرا لمینت دندان را در لابراتوار می‌سازند. بعد از آنکه قالب‌گیری دندان‌ها انجام می‌گیرد، بین 10 روز تا سه هفته زمان نیاز است تا لمینت دندان برای نصب روی دندان‌های بیمار آماده شود و دندان‌پزشک آن‌ها را روی دندان‌های اصلی بچسباند.

در قالب‌گیری دندان‌ها، خمیری مخصوص را درون تری می‌ریزند و آن را روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهند. بعد از چند ثانیه تا چند دقیقه، قالب، شکل دندان‌ها را به خود می‌گیرد. برای ساخت لمینت، قالب را به لابراتوار می‌فرستند.

 

بهترین دکتر درمان ریشه دندان

 

لمینت دندان چند جلسه طول می کشد؟

لمینت دندان یک فرایند چند مرحله‌ای را شامل می‌شود. در اولین مرحله، دندان‌های شما باید توسط یک دندان‌پزشک متخصص در حوزه لمینت مورد معاینه قرار گیرند. سپس لازم است تا برای دندان‌پزشک توضیح دهید که به چه دلیل قصد انجام لمینت دندان را دارید. پس از قالب‌گیری دندان‌ها، برای ساخت لمینت باید چند هفته منتظر بمانید.

بعد از آماده‌سازی لمینت، فرایند نصب آن‌ها انجام می‌شود. انجام همه مراحل لمینت به بازه‌ای ده روزه تا دو هفته‌ای نیاز خواهد داشت. بیشترین زمان ساخت لمینت، زمانی است که در لابراتوار صرف می‌شود؛ اما بسته به نوع دندان‌هایتان لازم است دو تا سه جلسه به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: درمان درد دندان شکسته شده

 

آیا مراحل انجام لمینت دندان زمان بر است؟

لمینت دندان در یک فرآیند چند مرحله‌ای انجام می‌گیرد. بعد از آنکه دندان‌پزشک، دندان‌های شما را معاینه کرد، باید از اهداف شما نسبت به انجام لمینت باخبر شود. قالب‌گیری و ساخت لمینت برای دندان‌های بیمار می‌تواند چند مرحله مختلف را دربرگیرد و انجام کامل فرایند به چند هفته زمان نیاز خواهد داشت.

در واقع از اولین جلسه معاینه دندان‌ها تا پایان فرایند، سه مرحله زمان خواهد برد. البته این زمان می‌تواند بسته به مشکلات بیمار تغییر کند و از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

 

مراحل لمینت دندان ها

 

مراحل لمینیت دندان

تمامی مراحل لمینت دندان که در ادامه ذکر می‌کنیم بین دو تا سه جلسه درمانی زمان خواهد برد. مراحل لمینت دندان عبارتند از:

  • معاینه و دریافت مشاوره از دندان‌پزشک
  • آماده‌سازی و تراش دندان‌ها
  • قالب‌گیری دقیق دندان‌ها
  • انتخاب رنگ لمینت
  • ارسال قالب دندان به لابراتوار برای ساخت
  • تست لمینت روی دندان‌ها
  • تنظیم و اصلاح لمینت
  • چسباندن لمینت روی دندان‌ها

 

آشنایی با مراحل لمینت دندان ها

  1. معاینه و مشاوره

در اولین مرحله باید به سراغ یک دندان‌پزشک متخصص بروید. دندان‌پزشک، دندان‌های شما را معاینه می‌کند و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، اطلاعات لازم را درباره لمینت دندان در اختیارتان می‌دهد.

  1. آماده‌سازی دندان‌ها

در این مرحله، تراش دندان‌ها و آماده‌سازی آن‌ها انجام می‌شود. اگر دندان‌ها نیاز به ترمیم داشته باشند، تثبیت و ترمیم آن‌ها در این مرحله توسط دندان‌پزشک انجام خواهد شد.

  1. قالب‌گیری دندان‌ها

سومین مرحله مربوط به قالب‌گیری دندان‌ها است. در این مرحله، دندان‌پزشک از موادی مانند سیلیکون استفاده می‌کند تا اندازه دقیق دندان‌ها قالب‌گیری شوند. برای آنکه لمینت‌ها کاملاً با دندان‌ها مطابقت داشته باشند، اندازه‌گیری دقیق آن‌ها الزامی است.

  1. انتخاب رنگ لمینت

باید رنگ لمینت با دندان‌های شما هماهنگی داشته باشد و دندان‌پزشک از بین نمونه‌های رنگی، رنگ مناسب را انتخاب می‌کند.

  1. ساخت لمینت

بعد از آنکه اندازه و رنگ دندان‌ها مشخص شد، لمینت‌ها در لابراتوار ساخته می‌شوند. در ساخت لمینت‌ها از مواد مخصوص استفاده می‌کنند و نهایت دقت برای هماهنگی لیمنت‌ها با دندان‌های بیمار به کار گرفته می‌شود.

  1. چسباندن لمینت

لیمنت‌های آماده‌شده را با استفاده از چسب مخصوص روی دندان‌ها می‌چسبانند. دندان‌پزشک در قرارگیری لایه‌های نازک لمینت روی سطح دندان‌ها باید بسیار دقیق عمل کند.

  1. اصلاح

بعد از آنکه لمینت‌ها روی سطح دندان‌ها قرار گرفت، دندان‌پزشک باید از بابت داشتن تطابق شکل و اندازه لمینت با دندان و همین‌طور نحوه قرارگیری صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کند.

 

بهترین مدل لمینت برای دندان

 

لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

اغلب افراد برای رفع مشکلاتی مانند شکستگی دندان‌ها، تغییر رنگ، ناهماهنگی و رفع فاصله‌های ناهموار میان آن‌ها به سراغ لمینت می‌روند. لمینت دندان به ‌صورت روکش‌های دندانی هستند. در فرایند لمینت، پوسته‌هایی نازک که از جنس سرامیک یا شیشه‌ای است، روی سطح دندان‌های جلویی قرار داده می‌شود. انتخاب رنگ لمینت بر اساس نظر بیمار انجام می‌گیرد.

اگر داشتن طرح لبخندی زیبا برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید دندان‌هایتان بی‌عیب و نقص دیده شود، لمینت دندان می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد. به دلیل آنکه در مراحل انجام لمینت لازم است دندان‌ها آماده و تراشیده شوند، حتماً باید نزد یک فرد متخصص بروید تا در حین تراش، آسیبی به دندان‌های شما وارد نشود. برای آنکه فضای لازم برای قرارگیری لمینت‌ها روی دندان ایجاد شود، لایه‌ای نازک را از روی سطح دندان‌ها می‌تراشند. دندان‌پزشک باید در حین تراشیدن دندان‌ها نهایت دقت را داشته باشید تا آسیبی به دندان‌ها وارد نشود.

 

آماده سازی دندان برای لمینت کردن دندان ها

پیش از این گفتیم که در مرحله آماده‌سازی دندان‌ها برای انجام لمینت باید لایه‌ای نازک از روی آن‌ها تراشیده شود. بسته به شرایط دندان‌های بیمار و همین‌طور میزان سرعت و مهارت دندان‌پزشک، این مرحله بین 30 دقیقه تا یک ساعت زمان خواهد برد. میزان تبحر دندان‌پزشک تاثیر بالایی روی زمان آماده‌سازی دندان‌ها خواهد گذاشت.

 

دندان لمینت شده

 

بعد از لمینت دندان چه مراقبت هایی لازم است؟

تا این قسمت از مقاله متوجه شدیم که لمینت دندان چقدر طول می‌کشد و شامل چه مراحلی می‌شود. بعد از انجام لمینت مراقبت‌های خاصی مورد نیاز است که بیمار حتما باید آن‌ها را رعایت کند. بعد از آنکه لمینت دندان‌های شما انجام شد، دندان‌پزشک برای مراقبت از آن‌ها، نکاتی را ذکر می‌کند. شما با انجام مراقبت‌های لازم می‌توانید طول عمر لمینت خود را افزایش دهید و دندان‌هایی همیشه سالم و زیبا داشته باشید. از جمله مراقبت‌هایی که بعد از انجام لمینت دندان باید رعایت کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • باید بهداشت دهان و دندان‌های خود را بیشتر از قبل رعایت کنید؛ زیرا لمینت‌ها جنس سرامیکی یا شیشه‌ای دارند و درصورت عدم رعایت بهداشت، رنگ آن‌ها تغییر خواهد کرد.
  • از کشیدن نخ دندان و مسواک زدن غافل نشوید. داشتن برنامه درست برای استفاده از نخ دندان و مسواک از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی محافظت خواهد کرد.
  • از مصرف غذاهای سخت با دندان‌هایتان اجتناب کنید؛ زیرا احتمال شکستگی لمینت دندان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: چند بار در روز مسواک بزنیم؟

 

جمع بندی

لمینت دندان می‌تواند تمام عیوب و نواقص موجود در دندان‌ها را پوشانده و علاوه بر دندان‌هایی زیبا، لبخندی جذاب را به چهره افراد بیفزاید. انجام لمینت دندان بسته به مشکلات دندانی افراد بین دو تا سه جلسه زمان خواهد برد و کل فرایند دو تا سه هفته طول خواهید کشید. ما در این مقاله تمام مراحل انجام لمینت دندان را توضیح دادیم. دقت داشته باشید که حتما برای انجام لمینت، یک دندان‌پزشک متخصص و متبحر را انتخاب کنید تا آسیبی به دندان‌های شما وارد نشود.