آیا جرم گیری دندان را خراب می‌کند؟

فهرست مطالب

جرم گیری دندان را می‌توانیم در دسته اقدامات زیبایی دندان‌پزشکی قرار دهیم. جرم گیری معمولا برای افرادی که تجمع پلاک دندانی بسیار زیادی بر روی دندان‌ها خود داشته و یا از بیماری‌های مربوط به لثه رنج می‌برند، توصیه می‌شود. یکی از نگرانی‌هایی که در زمان انجام جرمگیری دندان برای افراد پیش می‌آید، عوارض و آسیب‌هایی است که این کار می‌تواند برای دندان‌ها به دنبال داشته باشد.

در ادامه این مطلب از وب سایت دکتر نفیسه امامی بهترین متخصص درمان ریشه دندان همراه باشید تا به ‌صورت کامل به این سؤال که جرم گیری دندان را خراب می‌کند یا خیر، پاسخ دهیم.

جرم گیری دندان چیست؟

امروزه اقدامات متعددی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن سطح دندان استفاده کنید. یکی از این راهکارها جرم گیری دندان بوده که تعریف مشخصی دارد. در ابتدای امر لازم است تا با تعریف اصلی جرمگیری دندان آشنا شویم. جرم گیری دندان اقداماتی است که جرم از بالا و زیر لثه و روی دندان‌ها به ‌صورت کامل برداشته می‌شود.

پلاک‌های میکروبی و جرم‌های جمع شده در این بخش‌ها می‌توانند عامل ایجادکننده بیماری‌های لثه و یا پوسیدگی دندان‌ها شوند. بر این اساس جرم گیری دندان را علاوه بر دسته زیبایی، می‌توانیم یک اقدام پیشگیری برای بسیاری از بیمارهای مربوط به دهان و دندان بدانیم.

قبل و بعد جرم گیری دندان

ضرورت انجام جرم گیری دندان

شاید برای شما جالب باشد بدانید که در صورت مسواک زدن به ‌صورت متداول و استفاده از نخ دندان، باز هم احتمال تجمع جرم و پلاک دندانی بر روی لثه‌ها و دندان‌های شما وجود دارد. از این رو در برخی از مواقع ممکن است الزام به انجام جرم گیری دندان وجود داشته باشد تا از بروز برخی از آسیب‌ها در این زمینه تا حد زیادی، جلوگیری شود. از مواردی که شما را ملزم به انجام جرم‌گیری دندان می‌کنند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بوی بدن دهان
  • آسیب به مینای دندان
  • خون‌ریزی در ریشه دندان
  • لق شدن دندان‌ها
  • احساس درد در هنگام خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی شیرین
  • کدر شدن دندان‌ها

جرم گیری دندان ضرر دارد؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، جرم گیری دندان را می‌توانیم به ‌عنوان یک روش مؤثر و کاربردی برای از بین بردن باکتری‌ها و پلاک جمع شده بر روی دندان‌ها بدانیم. جرم‌گیری دندان به ‌عنوان یکی از بهترین و کم آسیب‌ترین راهکارها در این زمینه بوده که می‌توانید از آن کمک بگیرید. بر خلاف باور غلطی که در این زمینه وجود دارد، جرم گیری نه‌تنها باعث آسیب‌های جدی برای دندان‌های شما نمی‌شود، بلکه می‌تواند از پوسیدگی دندان، التهاب لثه، عفونت لثه و در این نواحی تا حد زیادی جلوگیری کند.

برخی از افراد بر این باورند که در روند جرم گیری دندان یک لایه از روی دندان‌ها برداشته شده و همین موضوع باعث آسیب رسیدن به دندان می‌شود. در صورتی که این باور کاملا غلط است و هیچ پیشینه علمی به دنبال ندارد. در روند جرم‌گیری دندان، دندان‌پزشک با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار دارد، تنها لایه جرم و پلاک انباشته‌شده بر روی دندان‌ها را به ‌صورت کامل جدا می‌کند. این لایه به مرور زمان سفت شده و برداشتن آن با استفاده از مسواک و نخ دندان به‌تنهایی امکان‌پذیر نخواهد بود. بر این اساس می‌توانیم بگوییم جرم‌گیری یکی از اقدامات لازم برای حفظ سلامت هرچه بیشتر دندان‌ها بوده و در برخی از مواقع توصیه می‌شود.

عوارض بعد از جرم گیری دندان

عوارض جرم گیری دندان

بدیهی است که جرم گیری دندان در کنار مزایای متعدد، عوارضی هم دارد که شما حتما باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. آگاهی درباره عوارض جرم‌گیری دندان باعث می‌شود تا بتوانید به نتیجه بهتر و مطلوب‌تری در این زمینه دست پیدا کنید. در این بخش از محتوا قصد داریم تا چند نمونه از عوارض جرم گیری که شیوع بیشتری دارند را مورد بررسی قرار دهیم

حساسیت دندان‌ها
در صورتی که پلاک و جرم برای مدت‌زمان طولانی بر روی دندان‌ها باقی بمانند، مانند یک لایه اضافی بر روی سطح دندان عمل می‌کنند. برداشتن این لایه باعث می‌شود تا سطح تمیز دندان‌ها بعد از مدت‌زمان طولانی در معرض هوا، مواد غذایی و مایعات مختلف قرار بگیرد. از این رو حساسیت دندان‌ها در روزهای ابتدایی انجام جرم گیری دندان تا حدی طبیعی بوده که بعد از چند روز به ‌صورت کامل از بین می‌رود.

تورم لثه
یکی دیگر از عارضه‌های بعد از جرم‌گیری که معمولا بعد چند روز از بین می‌رود، بروز التهاب و تورم در لثه است. به‌ صورت کلی در روند اجرای کار و از بین بردن جرم و پلاک دندانی، به دلیل فشار وارد شده و اقدامات مورد نیاز در این زمینه، احتمال التهاب و تورم موقت در لثه‌ها وجود دارد. این حالت معمولا پس از چند روز به ‌صورت کامل از بین رفته و وضعیت لثه‌ها به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

خون ریزی لثه
در برخی از مواقع که فرد لثه‌های حساسی داشته و یا اینکه دندان‌پزشک تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد، احتمال خون‌ریزی لثه هم وجود دارد. ابتلا به برخی از بیماری‌ها هم در این زمینه از عوامل تشدیدکننده محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که این خون‌ریزی کوتاه‌مدت بوده و به ‌صورت جزئی اتفاق می‌افتد. از این رو نمی‌تواند موضوع جدی و نگران‌کننده‌ای باشد. در صورتی که خون‌ریزی لثه ادامه‌دار شود، باید با دندان‌پزشک خود تماس گرفته و اقدامات لازم را برای کنترل آن، انجام دهید.

درد لثه

در صورتی که جرم و پلاک انباشته‌شده بر روی سطح دندان‌ها و لثه‌ها، مدت‌زمان زیادی مانده باشند، برداشتن آن‌ها ممکن است باعث ایجاد درد در لثه‌ها شود. معمولا هرچه جرم‌گیری عمیق‌تر باشد، درد آن‌ها هم شدیدتر خواهد بود. لازم به ذکر است که این درد به ‌صورت موقتی بوده و بعد از شست‌وشو با مسکن و گذشت چند ساعت از جرم‌گیری، تا حد زیادی برطرف می‌شود.

بعد از بررسی عوارض جرم گیری و آگاهی از عوارض انجام ندادن جرم‌گیری دندان، می‌توانیم نتیجه بگیریم که عدم انجام جرم‌گیری دندان، عوارض به مراتب شدیدتری دارد. انجام ندادن جرم گیری دندان و تجمع پلاک بر روی دندان‌ها و لثه‌ها، می‌تواند باعث بروز عفونت و پوسیدگی در دندان‌های شما شده و به مرور زمان آن‌ها را از بین ببرد. از این رو توصیه می‌کنیم بدون در نظر گرفتن باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد، تحقیقات خود را در این راستا انجام داده و در صورت نیاز، از تکنیک‌های موجود برای از بین بردن لایه جرم موجود بر روی دندان‌ها، استفاده کنید.

درد جرم گیری دندان

و در آخر…

همه ما تمایل داریم که دندان‌های سالم، تمیز و کاملا یکدست داشته باشیم. برای داشتن چنین دندان‌هایی باید حتما اقدامات ویژه‌ای انجام شود. یکی از این اقدامات، جرم گیری دندان بوده که می‌تواند بر روی طرح لبخند شما هم اثرگذاری فوق‌العاده مطلوبی را به دنبال داشته باشد. جرم‌گیری دندان کمک می‌کند تا لایه جرم و پلاک انباشته‌شده بر روی دندان‌ها به ‌صورت کامل از بین برود.

در بخش‌های قبلی به بررسی دلایلی که باعث الزام انجام جرم گیری می‌شوند، پرداختیم تا در صورت لزوم بتوانید اقدامات مورد نیاز در این زمینه را انجام دهید. همچنین عوارض مربوط به جرم‌گیری دندان را معرفی کردیم؛ بر این اساس شما می‌توانید بدون توجه به باورهای غلط موجود در این زمینه، از مزایای این کار بهره‌مند شوید.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر نفیسه امامی

دریافت مشاوره رایگان از دکتر نفیسه امامی

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را با دقت تکمیل نمایید.