مهم‌ترین دلایل تیر کشیدن دندان چیست؟

دلایل و علت های تیر کشدن دندان

دندان‌درد را می‌توانیم به ‌عنوان یکی از عارضه‌های ناخوشایند بدانیم که اغلب افراد تجربه آن را داشته‌اند. یکی از مدل‌های دندان‌درد که امکان دارد به دلایل مختلفی پیش آید، تیر کشیدن دندان است. تیر کشیدن دندان Throbbing Tooth ممکن است نشان‌دهنده پوسیدگی، عفونت، حفره و ... در دندان باشد.

برای اینکه بتوانید به درمان این عارضه بپردازید، در اولین قدم نیاز به تشخیص و علت بروز تیر کشیدن دندان دارید. از این رو، پیدا کردن علت در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه این مطلب ار وب سایت دکتر نفیسه امامی به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین دلایل می‌پردازیم.

 

مهمترین علت تیر کشیدن دندان

 

پوسیدگی دندان از مهمترین دلایل تیر کشیدن دندان

یکی از شایع‌ترین دلایلی که تیر کشیدن دندان را به دنبال دارد، پوسیدگی در دندان مورد نظر است. زمانی که باکتری‌ها بر روی لایه بیرونی یا همان مینای دندان اثر گذاشته و آن را از بین ببرند، شاهد حفره یا پوسیدگی در دندان خواهیم بود. لازم به ذکر است که باکتری‌ها به ‌صورت کلی بخشی از سلامت و حالت طبیعی دهان هستند، اما شما با مصرف بیش از حد قند و برخی از غذاهای مضر، می‌توانید باعث افزایش میزان این باکتری‌های آسیب‌زا در دهان شوید.

پوسیدگی دندان در برخی از مواقع به شکل لکه‌های کوچک سفید، قهوه‌ای یا سیاه بر روی دندان قابل ‌مشاهده است. برای اینکه بتوانید به ترمیم پوسیدگی دندان بپردازید، لازم است سریعا به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا فرایند ترمیم دندان به‌ خوبی انجام شود.

 

وجود شکستگی یا ترک خوردگی دندان

یکی دیگر از دلایلی که معمولا تیر کشیدن دندان را به دنبال دارد و باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد، وجود شکستگی یا ترک‌خوردگی است. این حالت معمولا با ایجاد شکاف، باعث درد و تیر کشیدن دندان خواهد شد. شکستگی و ترک‌خوردگی در دندان به دلایل مختلفی از قبیل برخورد ضربه، تصادف، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به‌ صورت اصولی و ... به وجود می‌آیند.

دندان شکسته و دندان ترک خورده در این حالت، توانایی جذب باکتری و غذا و حتی هوا را بیشتر از سایر دندان‌های سالم دارد. این مواد در مسیر به مراتب ساده‌تری می‌توانند به ریشه دندان نزدیک شده و به اعصاب آن صدمه بزنند. از این رو بعد از مشاهده دندان آسیب دیده و شکسته شده، توصیه می‌کنیم حتما با مراجعه به یک دندان‌پزشک مجرب و ماهر، اقدامات لازم و مربوط به درمان را انجام دهید. در صورتی که به‌موقع به دندان‌پزشک مراجعه کنید، عصب‌کشی یا پر کردن یا روکش می‌تواند درمان مناسبی برای شما محسوب شود.

 

بهترین متخصص ریشه دندان

 

آبسه از دلایل تیر کشیدن  دندان

آبسه دندان را می‌توانیم یکی دیگر از دلایل رایج برای تیر کشیدن دندان بدانیم که در وهله اول، با بروز عفونت ایجاد می‌شود. آبسه با عفونت آغاز شده و به مرور زمان می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های دیگر به پالپ دندان شود. معمولا عصب و ریشه دندان مورد نظر و سایر دندان‌های مجاور در این حالت با خطرات جدی درگیر هستند و باید حتما به آن‌ها رسیدگی شود.

در صورتی که آبسه دندان در حد خفیف باشد، شما می‌توانید با داروهای مربوطه و مناسب به تسکین آن بپردازید؛ اما اگر از حد خفیف گذشته و در محدوده بحرانی باشد، نیاز به تخلیه و پاکسازی وجود دارد. در برخی از مواقع در این حد از آبسه دندان‌پزشک از روش‌هایی مانند جراحی لثه و عصب‌کشی برای درمان استفاده می‌کند. برای درمان اورژانسی آبسه دندان کلیک کنید.

 

عفونت لثه از علت های تیر کشیدن دندان ها

عفونت و یا تورم در لثه، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی در لثه شود. در این حالت باکتری‌های آلوده لثه در اطراف ریشه دندان جمع شده که نتیجه آن به وجود آمدن عفونت در این ناحیه است. این عفونت باعث درد و تیر کشیدن دندان خواهد شد. در این حالت ممکن است لثه‌ها از روی دندان کنار رفته و استخوانی که دندان را در جای خود نگه داشته است به مرور تحلیل برود. از این رو به مرور زمان امکان لق شدن دندان وجود دارد.

برای از بین بردن درد ناشی از عفونت لثه و درمان عفونت لثه، می‌توانید از آنتی بیوتیک استفاده کنید. همچنین حذف عامل باکتریایی کمک‌کننده خواهد بود. در صورتی که عفونت موجود در لثه خفیف باشد، شما می‌توانید از دهان‌شویه‌های دارویی موجود کمک بگیرید و به درمان عارضه بپردازید. در مواقعی که عفونت شدید باشد، باید به متخصص مراجعه کرده و از روش‌هایی مانند جراحی در این راستا کمک بگیرید. این عفونت معمولا به دلایل مختلفی از قبیل موارد زیر پیش می‌آیند:

  • تغییرات هورمونی
  • ژنتیک
  • مصرف برخی از داروها
  • رژیم روزانه نامناسب
  • برخی از بیماری‌های خاص مانند سرطان یا دیابت

 

عفونت لثه از علت های تیر کشیدن دندان ها

 

تیر کشیدن دندان به علت دندان قروچه

از دیگر دلایلی که می‌تواند تیر کشیدن دندان‌ها را برای شما به دنبال داشته باشد، دندان قروچه است. ساییدن دندان‌ها و فشردن آن‌ها بر روی یکدیگر در خواب یا بیداری ممکن است ناشی از استرس، ژنتیک یا دلایل دیگری باشد. رشد بیش از حد عضلات فک هم در برخی از مواقع می‌توانند چنین اثری را به دنبال داشته باشند. دندان قروچه در طولانی‌مدت باعث تحلیل لثه شده و درد دندان و فک را برای افراد به دنبال دارد.

برخی از دندان‌پزشکان نایت گارد یا محافظ شب را برای درمان دندان قروچه توصیه می‌کنند که به توقف دندان‌درد کمک بسیار ویژه‌ای می‌کند. در صورتی که علت اصلی این حالت استرس یا مشکلات اعصاب باشد، می‌توان با مشاوره و ترفندهای مربوط به کاهش استرس هم به درمان این حالت پرداخت. از مهم‌ترین اثراتی که دندان قروچه بر روی دندان‌های افراد می‌گذارد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نازک شدن دندان‌ها
  • به وجود آمدن ترک‌های کوچک و زیر در لبه‌های دندان
  • حساسیت بیشتر دندان‌ها
  • لب پر شدگی دندان
  • دندان‌های گرد و کوتاه
  • زرد شدن دندان
  • شکستگی دندان و ایجاد حفره

 

آسیب دندان پر شده

دندان پر شده یا ترمیم‌شده مقاومت نسبتا خوبی دارد، اما در برخی از مواقع به دلایل مختلف ممکن است دچار آسیب شود. از مهم‌ترین مواردی که می‌توانند آسیب‌زا باشند، باید به گزینه‌هایی از قبیل گاز گرفتن، جویدن مواد غذایی سخت، دندان قروچه و ... اشاره کنیم. در این حالت ممکن است دندان، تراشیده شود یا مواد پر شده داخل آن، بریزد. همچنین احتمال ترک خوردن و ساییده شدن آن نیز وجود دارد.

در صورتی که به هر دلیلی این حالت پیش آید، باید سریعا به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا قبل از اینکه دندان مورد نظر به‌ صورت کامل از دست برود، از طریق روش‌هایی مانند پر کردن دندان و ترمیم بافت آن، اقدامات لازم را انجام دهد. در این مواقع معمولا با قرار دادن یک تاج و روکش دندانی، مشکل برطرف شده و تیر کشیدن دندان به ‌صورت کامل از بین می‌رود.

 

علت های تیر کشیدن دندان

 

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

از دیگر دلایلی که ممکن است باعث تیر کشیدن دندان و دیگر عارضه‌ها شود، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. می‌دانیم که همه افراد باید یک روتین خاص برای نظافت و نگهداری از سلامت دندان‌های خود داشته باشند. بر اساس این روتین شما باید روزانه دو مرتبه از نخ دندان و مسواک استفاده کنید تا تمام آلودگی‌های جمع شده بر روی لایه بیرونی دندان از بین بروند. نخ دندان کمک می‌کند تا مواد غذایی باقی‌مانده در میان دندان‌ها نیز به ‌صورت کامل خارج شده و مشکلی را ایجاد نکنند.

در بسیاری از مواقع، استفاده از دهان‌شویه هم توصیه می‌شود تا شما بتوانید محیط دندان‌های خود را سالم‌تر کنید. در صورتی که از چنین برنامه‌ای برای نظافت دندان‌های خود پیروی نکنید، نمی‌توانید انتظار دندان‌های سالم بدون مشکل و عارضه را داشته باشید. بدون رعایت بهداشت دهان، دندان‌های شما همواره در معرض پوسیدگی و آسیب‌های مختلف قرار داشته و تیر کشیدن دندان یکی از عارضه‌های آن‌ها خواهد بود.

 

تیر کشدن دندان بدلیل رویش دندان جدید

از دیگر دلایلی که می‌تواند تیر کشیدن دندان را به دنبال داشته باشد، باید به رویش دندان جدید اشاره کنیم. رشد دندان‌های جدید همواره می‌تواند باعث درد در لثه، فک و دندان‌های اطراف شود. اگر به رفتار نوزادان دقت کرده باشید، متوجه بی‌قراری و احساس درد آن‌ها در زمان رویش دندان‌ها می‌شوید.

این حالت در زمان رشد دندان عقل در بزرگسالان هم وجود دارد. در صورتی که به هر دلیلی مانعی در مسیر رشد دندان جدید وجود داشته باشد، احتمال رویش دندان در یک مسیر نادرست وجود دارد. این حالت باعث به وجود آمدن یک دندان نهفته می‌شود.

تیر کشدن دندان بدلیل رویش دندان جدید

سخن پایانی

دندان‌ها یکی از اعضای مستحکم و در عین حال آسیب‌پذیر بدن هستند که نیاز به نگهداری خاصی دارند. تیر کشیدن دندان یکی از عارضه‌هایی است که ممکن است در مواقع مختلف و به دلایل گوناگون برای افراد پیش آید. در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل به بررسی و معرفی مهم‌ترین دلایل تیر کشیدن دندان پرداختیم. بدیهی است که برای درمان این عارضه، شما در ابتدا نیاز به تشخیص و ریشه‌یابی علت بروز آن دارید.

با آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید عملکرد بهتر و مطلوب‌تری برای درمان دندان مورد نظر داشته باشید. رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند تا حد زیادی از بروز عارضه‌هایی از این قبیل، جلوگیری کند.