جراحی انتهای ریشه دندان

جراحی انتهای ریشه دندان​​​​​​​

درمان جراحی انتهای ریشه:​​​​​​​

درمواردی که پس از انجام درمان ریشه اولیه یا مجدد مطلوب عفونت انتهای ریشه باقی مانده یا عدم امکان انجام ریشه مطلوب وجود ندارد، جراحی انتهای ریشه توسط متخصص ریشه انجام می شود.
جراحی انتهای ریشه دندان یا اپیکواکتومی Apicoectomy ‌ یکی از بهترین روش‌ها برای برداشتن بافت‌های عفونی و دارای التهاب شدید، از دندان‌های آسیب‌دیده است که مانع از کشیدن و از دست دادن دندان می‌شود. این روش معمولا در مواردی استفاده می‌شود که پس از درمان ریشه اولیه یا مجدد (هرچند به صورت مطلوب انجام شده باشد)، مقداری عفونت در انتهای ریشه باقی بماند و نتوان با روش‌های موجود، آن را استخراج کرد.

موارد عدم امکان انجام درمان ریشه مطلوب:

•      کانال با کلسیفیکاسیون کامل

•      کرو بسیار شدید

•      عدم خروج پست ریختگی

•      عدم بازیابی مسیر در کانال با وسیله شکسته یا مواد خارج نشدنی

•      جسم خارج شده از انتهای ریشه

•      پرفوریشن ریشه

•      آنومالی های ریشه

جراحی پس از انجام درمان ریشه اولیه مجدد و در صورت عدم موفقیت این درمان‌ها صورت می‌گیرد.

منظور از جراحی انتهای ریشه دندان چیست؟

جراحی انتهای ریشه دندان یا قطع کردن نوک ریشه دندان یکی از انواع روش‌های درمان ریشه است که معمولا برای برداشتن عفونت‌های خیلی شدید یا عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی که درد شدیدی در دندان خود حس می‌کنید یا دچار آبسه شده‌اید، باید برای گرفتن عکس دندان به دندانپزشک مراجعه نمایید تا تشخیص دهد که آیا با درمان ریشه ساده می‌توان مشکل را برطرف کرد یا اینکه نیاز به جراحی دارید؟

عوارض جراحی انتهای ریشه دندان

عوارض جراحی انتهای ریشه دندان مانند سایر جراحی‌ها، مواردی مانند درد، تورم و خونریزی را شامل می‌شوند. با این حال باید بدانید که این عوارض تا حدی طبیعی هستند و تا زمانی که ناراحتی شدیدی را ایجاد نکرده یا قابل کنترل هستند، نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت. از سوی دیگر ممکن است قدری قرمزی را در اطراف دندان آسیب دیده مشاهده کنید که در صورت شدید شدن یا تداوم بیش از 3 روز، می‌تواند نشانه‌ای از جراحی ناموفق باشد و باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟ کلیک کنید.

جراحی انتهای ریشه دندان چگونه است؟

روند جراحی انتهای ریشه دندان با درمان ریشه دندان به صورت معمولی، تفاوت چندانی ندارد؛ به این معنا که در هر دو روش، دندانپزشک باید پالپ عفونی را خارج کرده و کانال را تخلیه کند. سپس با استفاده از مواد مخصوص این کانال را پر کرده و با استفاده از روکش، آن را می‌پوشاند. در جراحی انتهای ریشه دندان، شما کاملا هوشیار هستید و فقط بی حسی موضعی در اطراف پالپ عفونی تزریق می‌شود؛ همچنین شکافی که در دندان ایجاد شده، عمق بیشتری خواهد داشت تا دندانپزشک بتواند به راحتی به انتهای ریشه دسترسی پیدا کند. حتما برای انجام جراحی ریشه دندان باید نزد یک فرد متخصص بروید تا هیچ قسمت عفونی را در داخل کانال دندان شما باقی نگذارد.

جراحی ریشه دندان درد دارد؟

به دلیل اینکه در حین جراحی ریشه دندان از بی حسی استفاده می‌شود، شما هیچ دردی را حس نخواهید کرد؛ اما با از بین رفتن اثر بی‌حسی، ممکن است قدری احساس درد داشته باشید که با استفاده از مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک، می‌توان آن را برطرف کرد. همچنین قبل از درمان هم به دلیل عفونی شدن ریشه دندان، احتمالا درد‌های ضربان‌مانند یا حساس شدن به سرما و گرما را حس خواهید کرد که بلافاصله باید برای درمان آن اقدام کنید.

به طور معمول، جراحی انتهای ریشه دندان در یک جلسه قابل انجام است؛ مگر اینگه دندانپزشک شما تشخیص دهد که نیاز به تعداد جلسات بیشتری دارید. اما معمولا برای روکش گذاشتن، نیاز است که حدود 5 تا 7 روز صبر کنید تا زخم‌های حاصل از جراحی بهبود پیدا کند و سپس روکش دائمی‌ را بگذارید. بنابراین می‌توان گفت که در این درمان در صورتی که مراقبت‌های بعدی از جراحی انتهای ریشه دندان را به درستی انجام دهید، حدودا به یک هفته زمان برای بهبود کامل نیاز است.

جراحی ریشه دندان چقدر طول می‌کشد؟

قیمت جراحی انتهای ریشه دندان معمولا از هزینه درمان معمولی ریشه دندان بیشتر است؛ زیرا فرایند پیچیده‌تری داشته و معمولا طول درمان آن طولانی‌تر است. با این حال باز هم تعیین دقیق قیمت جراحی ریشه دندان باید پس از بررسی عکس گرفته شده از دندان انجام شود. قیمت انجام این جراحی بستگی به تعداد کانال‌های آسیب دیده، شدت آسیب و تعداد جلسات درمانی خواهد داشت. به همین دلیل باید در جلسه تشخیصی درباره هزینه‌ها با دندانپزشکان صحبت کرده و نحوه پرداخت را مشخص کنید.

قیمت جراحی انتهای ریشه دندان

برای اینکه بهترین نتیجه را از جراحی ریشه به دست آورید، نیاز است که کلیه مراقبت‌های بعد از جراحی ریشه دندان را با دقت زیاد رعایت کنید. این توصیه‌ها معمولا پس از جراحی، توسط پزشک به شما داده می‌شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی انتهای ریشه دندان را بیان می‌کنیم:
-         استفاده از برخی مسکن‌ها و دارو‌های ضد التهاب
-         قرار دادن کیسه یخ بر روی صورت برای کاهش التهاب
-         فشار آوردن ملایم بر روی موضع جراحی در صورت وجود خونریزی (در مدت 12 ساعت پس از جراحی)
-         خودداری از شستشوی د‌هان تا 6 ساعت پس از جراحی
-         استفاده از محلول آب گرم، نمک و د‌هانشویه تجویزشده برای شستشوی د‌هان