ایمپلنت برای این افراد توصیه نمی‌شود!

همه ما می‌دانیم که رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث تجمع باکتری‌ها شده و سلامت دندان‌های ما را تهدید می‌کند. از طرفی اگر هرچه سریع‌تر برای درمان دندان خراب اقدام نکنیم، خیلی زود شاهد از دست دادن کامل آن خواهیم بود. این موضوع که سالم و کامل بودن دندان‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر زیبایی چهره و لبخند ما داشته باشد نیز بر کسی پوشیده نیست. در گذشته، زمانی که دندان‌ها از دست می‌رفتند، جای خالی آن‌ها را با روکش یا دندان مصنوعی پر می‌کردند.

امروزه روشی بهتر و مطمئن‌تر جایگزین روش‌ قدیمی شده است که به آن ایمپلنت می‌گویند؛ اما ایمپلنت برای همه افراد توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که در دسته افرادی قرار دارید که می‌توانند دندان‌های از دست رفته خود را با ایمپلنت پر کنند یا خیر، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

متخصص جراحی ریشه دندان

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت از روش‌های دائمی پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است. در این روش یک دندان‌پزشک متخصص، کاشت دندان را برایتان انجام می‌دهد تا علاوه بر حفظ زیبایی چهره، شما دیگر مشکلی در جویدن و بلعیدن غذاها نداشته باشید.

با مراقبت‌های صحیح، دندان‌های ایمپلنت‌شده در دوران سالمندی و حتی تا آخر عمر نیز برای شما کار خواهند کرد. با اینکه ایمپلنت یک روش مؤثر برای جایگزینی دندان‌های دائمی است؛ اما برای همه افراد مناسب نخواهد بود. ما در ادامه توضیح می‌دهیم که ایمپلنت برای چه افرادی مناسب نیست.

حتما بخوانید: آبسه دندان ایمپلنت شده

 

ممنوعیت های کاشت دندان

 

افرادی که مجاز به انجام ایمپلنت دندان نیستند!

  1. افراد مبتلا به دیابت

در صورتی که فردی به بیماری دیابت مبتلا باشد و از مصرف دارو برای درمان خود اجتناب کند، دیابت او یک بیماری کنترل نشده است و انجام ایمپلنت برای او بسیار خطرناک خواهد بود. البته بیماری دیابت انواع مختلفی دارد و وضعیت آن بسته به پارامترهایی مانند سن، تغذیه و عوامل دیگر متفاوت است.

افراد دیابتی با دیابت کنترل نشده دچار مشکلات مختلفی در ناحیه دهان و دندان خود می‌شوند و زخم‌هایی بی‌دلیل در بدن آن‌ها پدید می‌آید که التیام آن‌ها فرایند سختی دارد. فردی با این شرایط در صورت انجام ایمپلنت، دچار زخم‌هایی در ناحیه لثه خود خواهد شد که بهبود آن‌ها بسیار دشوار است. این زخم‌ها بستری برای ایجاد عفونت در دهان می‌شوند. لازم به ذکر است که افراد با دیابت تحت کنترل، مجاز به انجام ایمپلنت هستند.

  1. افراد مبتلا به پوکی استخوان

در ایمپلنت یک پایه فلزی در استخوان لثه کار گذاشته می‌شود؛ بنابراین استخوان‌ها باید استحکام کافی را داشته باشند. افراد مبتلا به پوکی‌استخوان مجاز به انجام ایمپلنت نیستند؛ زیرا استخوان ایمپلنت به پایه فک آن‌ها جوش نخواهد خورد.

  1. سکته قلبی

افرادی که در 6 ماه گذشته دچار سکته قلبی شده باشند، برای انجام ایمپلنت کاندید مناسبی نیستند. این افراد باید از استرس‌های روحی و جسمی دور باشند و از طرفی برای کنترل غلظت خونشان، داروهای خاصی را مصرف می‌کنند. چنین اشخاصی باید برای مدتی از شوک‌های ذهنی و احساسی دور بمانند. افراد با سابقه سکته قلبی حتما باید با دکتر خود قبل از انجام ایمپلنت مشورت کنند.

  1. سرطان استخوان

سرطان استخوان از بیماری‌های خطرناکی است که روی کل سیستم بدن اثر می‌گذارد و این عامل سرطانی بیشترین تأثیر را روی استخوان‌ها دارد. از این رو افراد مبتلا به این نوع سرطان، اجازه انجام ایمپلنت را ندارند.

  1. آریتمی قلبی

ضربان قلب افراد دارای آریتمی قلبی با نوسانات همراه است. افراد مبتلا به این بیماری حتماً باید زیر نظر پزشک باشند. اگر فرد دچار آریتمی قلبی به طور کامل بهبود پیدا نکرده است، باید از انجام ایمپلنت خودداری کند. ضمن اینکه در صورت بهبود بیماری‌ حتماً باید با پزشک مشورت کرده و سپس برای انجام ایمپلنت اقدام نماید.

ایمپلنت برای چه کسانی توصیه شده

  1. بیماری MS

ام اس در دسته بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی قرار دارد. اگر فرد مبتلا به MS ایمپلنت انجام دهد، به دلیل ضعف سیستم ایمنی، لثه‌های آن دچار التهاب بیشتری می‌شود.

  1. بیماری لوسمی

این بیماری نیز از بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی است. افراد مبتلا به بیماری لوسمی باید از شرایط استرس‌آور و چالش‌برانگیز دور باشند. به دلیل دشواری فرایند ایمپلنت، سیستم ایمنی افراد مبتلا به لوسمی تضعیف می‌شود.

  1. خانم‌های باردار

خانم‌های باردار می‌توانند ایمپلنت انجام دهند، اما بر اساس توصیه پزشکان بهتر است که از عمل‌های جراحی غیراورژانسی در دوران بارداری خودداری کرد. همچنین استرس و درد ناشی از کاشت دندان می‌تواند برای جنین ضرر داشته باشد. از طرفی تزریق داروی بی‌حسی در زمان بارداری با خطراتی همراه است.

  1. بیماری ایدز

افراد مبتلا به بیماری ایدز شرایط حساسی دارند و باید از بدن خود در مقابل ابتلا به عفونت محافظت کنند. به دلیل اینکه در انجام ایمپلنت، لثه زخم می‌شود، زخم آن می‌تواند محلی برای رشد عفونت‌ها باشد. از این رو افراد مبتلا به ایدز باید از انجام ایمپلنت خودداری کنند.

  1. افراد زیر 18 سال

بر اساس اعتقاد دندان‌پزشکان، استخوان فک تا سن 18 سالگی به‌ طور کامل رشد می‌کند؛ از این رو برای انجام ایمپلنت بهتر است بعد از 18 سالگی اقدام کرد.

 

ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست

 

  1. شیمی درمانی و پرتودرمانی

افرادی که در دوران شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند، باید حداقل 6 ماه بعد از آخرین جلسه شیمی درمانی خود، ایمپلنت انجام دهند. انجام این کار زودتر از این موعد می‌تواند باعث بروز عفونت در لثه و دهان شود.

  1. مصرف بیس فسفونات

در درمان برخی سرطان‌ها، افراد باید بیس فسفونات مصرف کنند. این دارو بر تراکم استخوان‌ها اثر می‌گذارد. ایمپلنت برای بیمارانی که به مدت طولانی این دارو را مصرف کرده‌اند، نتیجه خوبی نمی‌دهد. این افراد برای انجام ایمپلنت باید تا بهبودی کامل خود منتظر بمانند.

  1. رادیوتراپی فک و صورت

افرادی که باید رادیوتراپی ناحیه فک و صورت را انجام دهند، مجاز به انجام ایمپلنت نیستند؛ زیرا در ایمپلنت لثه جراحی می‌شود و اشعه‌های رادیوتراپی روی بافت آن اثرات مخربی گذاشته و از التیام زخم جلوگیری می‌کند. بعد از اتمام دوره رادیوتراپی می‌توانید برای انجام ایمپلنت اقدام کنید.

  1. افراد سیگاری و مبتلا به اعتیاد

دهان افرادی که از مصرف‌کنندگان سیگار و دخانیات هستند، محل مناسبی برای بروز عفونت‌ها است. این افراد در صورت انجام ایمپلنت باید مصرف سیگار و مواد مخدر را قطع کنند.

 

جمع بندی

ما در این مطلب از دکتر نفیسه امامی متخصص درمان ریشه دندان، لیست تمام افرادی که اجازه انجام ایمپلنت ندارند را ذکر کردیم. البته در برخی موارد که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند، بعد از تمام شدن طول درمانشان، می‌توانند بر اساس نظر پزشک خود و با مشورت دندان‌پزشک فرایند کاشت دندان را انجام دهند.

 

متخصص درمان ریشه دندان