چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

درمان ریشه دندان یا همان عصب‌کشی، یکی از روش‌های درمانی دندان بوده که در مواقع مورد نیاز توسط دندان‌پزشک تجویز و اجرا می‌شود. این نوع درمان برای تکمیل شدن نیاز به بازسازی تاج و فرایندهایی مانند قراردهی روکش دارد که بعد از عصب‌کشی باید انجام شوند. بعد از فرایند عصب‌کشی دندان در ابتدا پانسمان یا همان پرکردگی موقت بر روی دندان قرار می‌گیرد، اما بعد از مدتی باید برای قرار دادن روکش دائمی، اقدام کنید.

یکی از سؤالاتی که در این زمینه وجود دارد، این است که چند روز بعد از عصب‌کشی می‌توان اقدام به پر کردن دندان کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و پاسخ این سؤال بپردازیم.

 

فاصله بین عصب کشی و پر کردن دندان

به ‌صورت کلی عصب‌کشی دندان در چند مرحله مختلف انجام می‌شود. یکی از این مراحل درمان ریشه است و سپس باید به سراغ روکش دائمی دندان رفت. بعد از عصب‌کشی دندان یک پانسمان موقت بر روی دندان قرار می‌گیرد که به نوعی روکش موقت بوده و برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های آتی تعبیه شده است. در بهترین حالت ممکن توصیه می‌کنیم که اقدامات بعدی برای تاج و روکش دندان به سرعت آغاز شوند. بهتر است تا یک ماه بعد از عصب‌کشی، دندان شما به ‌صورت دائمی پر و روکش شده باشد.

در واقع باید بگوییم که هیچ‌گونه محدودیت زمانی در این زمینه وجود ندارد و شما باید بدون اتلاف وقت، روند درمان را در پیش بگیرید، مگر در مواقعی که استثنا محسوب می‌شوند. در حالی که دندان شما نیاز به جراحی لثه داشته باشد، باید مدت‌زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید. معمولا جراحی لثه نیاز به 4 تا 6 هفته زمان دارد تا در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. از این رو توصیه می‌کنیم که بعد از این زمان، اقدام به نصب روکش و پر کردن دندان کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل عفونت لثه

 

مراقبت‌های لازم برای حفظ پانسمان دندان عصب کشی شده

همان‌طور که اشاره کردیم، بعد از فرایند عصب‌کشی دندان، نوعی پانسمان بر روی دندان شما قرار گرفته می‌شود تا از وارد شدن آسیب‌های مختلف در این برهه زمانی تا آماده شدن روکش دائمی، جلوگیری شود. برای حفظ این روکش دندانی لازم است که به مراقبت‌های مورد نیاز در این زمینه توجه داشته باشید.

دقت کنید که حفره دندان نباید به‌ صورت کامل خالی شود. در صورتی که به هر دلیلی پانسمان کاملا خارج شود، باید حتما به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا پانسمان دیگری بر روی دندان قرار بگیرد. ساییدگی پانسمان به میزان کم، طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. این موضوع باعث می‌شود گاهی در بزاق خود طعم تلخی احساس کنید که جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

 

پانسمان بعد عصب کشی

 

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات مراقبتی در این زمینه که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. در راستای مراقبت‌های دوران بعد از ارتودنسی، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز عفونت دندان حتما از مسواک و دهان‌شویه استفاده نمایید. در بهترین حالت باید روزانه دو تا سه مرتبه از این محصولات استفاده کنید تا شاهد اثرگذاری آن‌ها باشید.

مصرف داروهای تجویزشده

در صورتی که دندان‌پزشک داروی مسکن و یا چرک‌خشک‌کن برای جلوگیری از عفونت تجویز کرده باشد، باید حتما مطابق با دستورات پزشک از آن‌ها استفاده کنید.

دوری از غذاهای سفت و نوشیدنی‌های گرم و سرد

دیگر نکته‌ای که در زمان مراقبت از ارتودنسی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، اجتناب از خوردن غذاهای سخت و نوشیدنی‌های داغ و سرد است. معمولا دندان عصب‌کشی شده، حساسیت زیادی نسبت به فشار و حرارت دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. خوردن انواع مغزها، آجیل، بستنی‌های خیلی سرد و مواد چسبنده و ... در این برهه ممنوع است.

حضور به‌موقع در مطب برای ادامه درمان

در روند مراقبت‌های بعد از عصب‌کشی دندان، باید حتما در روز برنامه‌ریزی‌شده در مطب دندان‌پزشک حضور داشته باشید. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به ‌صورت کلی دندان عصب‌کشی شده نیاز به مراقبت داشته و پانسمان آن‌هم باید مورد بررسی قرار بگیرد. در برخی از مواقع ممکن است در این جلسه، تغییراتی هم در دندان فرد اعمال شود.

 

چرا پر کردن دندان عصب کشی شده اهمیت دارد؟

از دیگر موضوعاتی که در این زمینه باید به آن پرداخته شود، علت اهمیت روکش و یا پر کردن دندان عصب‌کشی شده است. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث تشدید اهمیت این موضوع شده‌اند. در این قسمت با ما همراه باشید تا به مواردی از این قبیل اشاره کنیم.

حفاظت از دندان

در روند عصب‌کشی، دندان تا حد زیادی ضعیف شده و مقاومت خود را در برابر فشار و استرس‌های زیاد تا حد زیادی از دست می‌دهد. از این رو لازم است تا با قرار گرفتن تاج یا همان روکش بر روی دندان، از شکستگی و یا وارد شدن فشار مضاعف به دندان جلوگیری شود.

جلوگیری از التهاب و عفونت دندان

عصب‌کشی همان درمان ریشه بوده که باعث بازماندن کانال‌های ریشه تا حدی می‌شود. این موضوع باعث شده که باکتری‌ها و میکروب‌ها وارد کانال‌های ریشه شده و به مرور زمان التهاب و عفونت دندان را به دنبال داشته باشند. بر این اساس با استفاده از روکش و یا پر کردن دندان، می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

بهتر شدن ظاهر و کارایی دندان

روکش دندان یک پوشش سفید بوده که حالت طبیعی داشته و تا حد زیادی مشابه سایر دندان‌های شما است. از این رو با قرار گرفتن روکش و تاج بر روی دندان، ظاهر آن به مراتب بهتر شده و حالت طبیعی‌تری به خود می‌گیرد. در این حالت دندان معمولا حساسیت کمتری به تغییرات دما و همچنین فشارهای مختلف واردشده خواهد داشت. بنابراین کارایی و عملکرد دندان روکش شده، به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

 

متخصص عصب کشی دندان

 

عوارض روکش نکردن دندان بعد از عصب کشی

برخی از افراد به دلایل مختلف ممکن است از پر کردن یا روکش دندان عصب‌کشی شده، خودداری کنند. در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل با اهمیت روکش دندان عصب‌کشی شده آشنا شدیم، بر این اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که روکش نکردن دندان می‌تواند عوارض و مشکلات جدی به دنبال داشته باشد.

در این بخش به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین عوارض روکش نکردن دندان می‌پردازیم تا اطلاعات بیشتری و کامل‌تری در این زمینه به دست آورید.

-         روکش نکردن دندان در طولانی‌مدت می‌تواند باعث تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها در داخل دندان و ریشه شود. این موضوع عفونت دندان را به دنبال دارد. عفونت دندان ‌همراه با درد و تورم بوده و ممکن است باعث تخریب بیشتر دندان شود.

-         در صورتی که برای دندان عصب‌کشی شده هیچ روکشی در نظر گرفته نشود، ممکن است به دلیل فشارهای مختلف ناشی از غذا خوردن و یا فشار و استرس، ضعیف و در نهایت شکسته شود.

-         انتقال عفونت به دندان‌های مجاور یکی دیگر از عوارض موجود در این زمینه است. این موضوع می‌تواند باعث تخریب و از بین رفتن سایر دندان‌ها شود.

 

انتخاب پر کردن یا روکش کردن دندان

بعد از عصب‌کشی شما دو مسیر پیش رو خواهید داشت. انتخاب بین روکش دندانی و یا پر کردن دندان می‌تواند مسیر آتی شما را مشخص کند. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر روی این انتخاب شما اثر بگذارند. در این بخش به چند نمونه از عوامل مؤثر در این زمینه می‌پردازیم تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه انتخاب به دست آورید.

 

میزان خرابی دندان

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد، میزان خرابی دندان شما است. در صورتی که دندان فرد دچار پوسیدگی و شکستگی جدی شده باشد، روکش دندانی می‌تواند بهترین گزینه انتخابی محسوب شود. روکش این قابلیت را دارد که از وارد شدن آسیب‌های بعدی که منجر به شکستن دندان می‌شوند، جلوگیری کند.

در مواقعی که قسمت خالی‌شده دندان زیاد باشد، پر کردن دندان کافی نیست. چنانچه آسیب دندانی خفیف باشد و دندان شما در وضعیت بهتری قرار داشته باشد، می‌توانید از پر کردن برای آن استفاده کنید.

محل قرارگیری دندان

یکی دیگر از عوامل مؤثر در این زمینه که باید مورد توجه قرار بگیرد، محل قرارگیری دندان فرد است. دندان‌های جلویی که معمولا در معرض فشار و خرابی نیستند، امکان پر شدن دارند؛ اما برای دندان‌هایی که اغلب فشار زیادی را تحمل می‌کنند، روکش دندان می‌تواند انتخاب بهتر و مناسب‌تری باشد.

وضعیت عصب دندان

از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه، وضعیت عصب دندان است. در صورتی که عصب دندان کاملا تخریب ‌شده باشد، امکان ایجاد عفونت مجدد وجود دارد. پس برای جلوگیری از نیاز به درمان مجدد ریشه بهتر است از روکش دندانی استفاده کنید. روکش دندانی می‌تواند به میزان قابل ‌توجهی از عفونت دندان جلوگیری کند.

از دیگر نکاتی که در زمان انتخاب باید به آن توجه داشته باشید، توصیه دندان‌پزشک و انتخاب شخصی فرد است. در این زمینه شما باید با دندان‌پزشک شخصی خود مشورت کرده و از او درباره بهترین انتخاب، مشورت بگیرید. هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب مشخصی هستند که بر اساس وضعیت دندان و تمام موارد ذکرشده در این زمینه باید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

 

پر کردن بعد عصب کشی

 

امکان پر کردن دندان بلافاصله بعد از عصب کشی وجود دارد؟

یکی از سؤالاتی که برای اغلب بیماران پیش می‌آید این است که آیا امکان پر کردن دندان بلافاصله بعد از عصب‌کشی وجود دارد؟ بسیاری از افراد تمایل دارند تا تمام مراحل درمان در یک جلسه انجام شود که مجبور به مراجعه مجدد به دندان‌پزشکی نباشند. تنها کسی که می‌تواند پاسخ قطعی و درستی به این پرسش بدهد، دندان‌پزشک شما است.

پاسخ این سؤال، کاملا به‌ موقعیت و شرایط دهان و دندان فرد وابسته است. در صورتی که میزان آسیب دندانی کم بوده و عفونت به لایه‌های زیرین وارد نشده باشد، امکان اجرای هر دو بخش درمان در یک جلسه وجود دارد. در صورتی که میزان عفونت بیشتر باشد، ممکن است خود فرایند عصب‌کشی هم در چند جلسه انجام شود. در چنین حالتی دندان‌پزشک ترجیح می‌دهد که در جلسه‌ای جداگانه اقدام به پر کردن و یا نصب روکش دندان کند.

 

سخن پایانی

دندان‌ها از بخش‌های مستحکم و در عین‌ حال آسیب‌پذیر بدن هستند که در مواقع مختلف نیاز به درمان پیدا می‌کنند. یکی از درمان‌های دندانی تحت عنوان عصب‌کشی و یا درمان ریشه شناخته می‌شود. بعد از اجرای درمان ریشه، باید اقدام به پر کردن یا روکش دندان خود کنید تا دندان در برابر فشارها و باکتری‌های مختلف، مقاومت بیشتری داشته باشد.

در بخش‌های قبلی به‌ صورت کامل به توضیح عصب‌کشی دندان و شرایط روکش یا پر کردن آن پرداختیم. عوارض روکش نکردن دندان و علت اهمیت این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم تا شما با اطلاعات بیشتری، اقدام به این کار کنید.