عوارض باقی ماندن ریشه دندان در لثه

جا ماندن ریشه در لثه | باقی مانده ریشه در لثه

یکی از سؤالاتی که ممکن است اغلب افراد را دچار نگرانی و اضطراب کند، این است که آیا باقی ماندن ریشه دندان در لثه خطرناک است؟ آیا اگر ریشه دندانتان در لثه جا ماند باید آن را نادیده بگیرید یا این‌که لازم است تا اقداماتی را انجام دهید؟

بسیاری از افراد به دلیل عدم داشتن اطلاعات کامل نسبت به این موضوع با مشکلاتی مواجه می‌شوند که می‌تواند تهدیدی برای سلامتی آن‌ها باشد. ما در این مطلب از وب سایت دکتر نفیسه امامی قصد داریم تا به‌ طور کامل تمام مسائل مربوط به جا ماندن ریشه دندان در لثه را مورد بررسی قرار دهیم.

عوارض باقی ماندن ریشه دندان در لثه

در صورتی که ریشه یکی از دندان‌های شما در لثه باقی ‌مانده است، باید منتظر پیامدهای ناگواری باشید. این پیامدها می‌تواند به ‌صورت درد، عفونت و یا حساسیت خود را نشان دهد. در بیشتر مواقع ریشه باقی‌مانده در لثه نیاز به جراحی دارد. عوامل مختلفی باعث بروز این اتفاق می‌شود که در بخش‌های بعدی در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد. حتی در برخی مواقع، بیرون آوردن ریشه نیاز به جراحی‌های پیچیده دارد؛ در حالی که گاهی اوقات می‌توان با یک برش کوچک، ریشه را بیرون کشید.

در صورت عدم رسیدگی به‌موقع و سریع به باقی ماندن ریشه، احتمال تشکیل کیست و یا تومور در ناحیه مورد نظر وجود دارد و یا ممکن است استخوان فک و دندان‌های مجاور تحلیل برود.

علائم باقی ماندن ریشه دندان در لثه

در بسیاری از موارد، جا ماندن ریشه دندان در لثه نشانه‌های خاصی ندارد. شاید شما با هدایت و کشیدن زبان خود به محل مورد نظر بعد از کشیدن دندان، احساس برخورد با جسم تقریباً سختی را داشته باشید. این جسم سخت می‌تواند ریشه باقی‌مانده در لثه شما باشد؛ اما در صورت نهفته بودن ریشه دندان، با لمس زبان نمی‌توان آن را تشخیص داد.

در این مواقع اغلب بیمار احساس درد و حساسیت دارد و به دندان‌پزشک مراجعه می‌کند. در این حالت با معاینه بالینی و استفاده از تصاویر رادیوگرافی می‌توان ریشه باقی‌مانده را تشخیص داد.

دندان‌پزشک با بررسی سوابق بیمار و معاینه ناحیه درگیر در مورد وضعیت دندان بیمار تشخیصات لازم را می‌دهد. اغلب برای این‌که ریشه باقی‌مانده در لثه قابل ‌دیدن باشد از تصاویر اشعه ایکس مانند بایت‌وینگ و پری‌آپیکال استفاده می‌کنند. در حالت‌های پیچیده‌تر، توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی، تصاویر سه‌بعدی را برای تشخیص بهتر ارائه می‌دهند.

باقی ماندن ریشه در لثه

خطرات باقی ماندن ریشه دندان در لثه

باقی ماندن ریشه دندان در لثه می‌تواند باعث ایجاد عفونت دندان در ناحیه مورد نظر شود که بسیار دردآور خواهد بود و می‌تواند شما را به بیماری‌های خطرناک دهان و دندان مبتلا کند.

اگر متوجه باقی‌مانده ریشه دندان خود شدید، خیلی سریع برای جلوگیری از عوارض به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا او با تشخیص خود بهترین درمان را متناسب با وضعیت موجود انتخاب کند. البته که در برخی مواقع شما نمی‌توانید وجود ریشه را تشخیص دهید و تنها احساس درد و یا ورم در ناحیه درگیر خواهید داشت.

دلایل باقی ماندن ریشه دندان در لثه

از جمله عواملی که می‌تواند باعث جا ماندن ریشه دندان در لثه شود عبارتند از:

1-    شکستن دندان

شکستن دندان از مشکلاتی است که برای افراد زیادی اتفاق می‌افتد. اگر بخش کوچکی از دندان ‌شکسته شود، می‌توان آن را با کامپوزیت اصلاح کرد؛ اما اگر دندان در نزدیکی لثه دچار آسیب و شکستگی شود، نیاز به جراحی خواهید داشت تا ریشه باقی‌مانده را از لثه بیرون بکشید.

اغلب در کودکانی که زمین می‌خورند یا ورزش‌کاران، عارضه دندان ‌شکسته رخ می‌دهد. در برخی موارد به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد پوسیدگی، دندان دچار شکستگی می‌شود.

2-    کشیدن دندان

دلایل مختلفی می‌تواند منجر به کشیدن دندان شود. اغلب کشیدن دندان از ساده‌ترین کارها برای دندان‌پزشکان است، اما در برخی موارد این کار پروسه‌ای سخت و پیچیده خواهد داشت و شاید ریشه درون لثه باقی بماند.

3-    دندان عقل نهفته

دندان عقل برای اکثر افراد احساس ترس به همراه دارد. در بیشتر افراد دندان عقل به‌ صورت طبیعی درمی‌آید و مشکلی ندارد؛ اما در برخی دیگر، دندان عقل نهفته است و باعث رسیدن آسیب به دیگر دندان‌ها می‌شود. وجود دندان عقل نهفته، با عکس رادیولوژی مشخص می‌شود و بعد از تشخیص، دندان‌پزشک برای بیرون آوردن آن اقدام می‌کند.

دکتر نفیسه امامی | متخصص درمان مجدد ریشه دندان (ری اندو)

چگونه ریشه باقی‌مانده را از لثه خارج می‌کنند؟

فرایند خارج کردن ریشه دندان از لثه طبق مراحل زیر انجام می‌شود. دقت کنید که این عمل حتماً باید توسط دندان‌پزشک ماهر و دارای تجربه جراحی صورت گیرد. مراحل بیرون کشیدن ریشه در لثه عبارتند از:

1-    ابتدا با کمک داروی بی‌حسی موضعی ناحیه درگیر و اطراف ریشه را بی‌حس می‌کنند. بی‌حسی مانع از احساس درد در طول درمان شما می‌شود.

2-    در بافت لثه برش‌های کوچکی ایجاد می‌شود تا بتوان به ریشه دسترسی پیدا کرد.

3-    دندان‌پزشک از ابزار مخصوصی برای بیرون آوردن باقی‌مانده ریشه از لثه و استخوان آن ناحیه استفاده می‌کند. تمام خرده‌های باقی‌مانده ریشه و تیزی‌ها باید خارج شود.

4-    بعد از آن، محل مورد نظر را به‌ طور کامل شستشو می‌دهند و حتی در صورت نیاز با محلول استریل ناحیه را تمیز می‌کنند تا هیچ‌گونه عفونتی باقی نماند. سپس بافت لثه را با استفاده از بخیه جذبی یا غیر جذبی می‌دوزند.

مراقبت‌های لازم بعد از بیرون کشیدن ریشه از لثه

-         بعد از آنکه ریشه باقی‌مانده از لثه بیرون کشیده شد، لازم است تا مدتی را به مراقبت‌های بعد از درمان اختصاص دهید.

-         این‌که زمان بهبودی چقدر طول خواهد کشید، بستگی به پیچیدگی عمل شما و همین‌طور وضعیت جسمانی‌تان دارد. معمولاً بین چند روز تا چند هفته نیاز به بهبودی خواهید داشت.

-          وجود تورم، کبودی و ناراحتی در قسمت مورد نظر در این مدت کاملاً طبیعی خواهد بود و جای نگرانی ندارد.

-         به احتمال زیاد دندان‌پزشک برای کنترل درد شما داروی مسکن تجویز خواهد کرد. حتماً مصرف دارو را طبق تجویز پزشک انجام دهید و خودسرانه کاری نکنید.

-         داشتن خونریزی کم بین یک تا دو روز بعد از جراحی کاملاً طبیعی خواهد بود. در صورت نیاز به تعویض گاز، این کار را انجام دهید.

-         برای کاهش تورم و درد در ناحیه مورد نظر می‌توانید از کمپرس سرد یا کیسه یخ در نزدیکی محل مورد نظر استفاده کنید. کیسه یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی صورت خود با دفعات زیاد نگه‌ دارید.

-         حتماً مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را طبق دستور دندان‌پزشک انجام دهید و مراقب باشید تا لخته تشکیل‌شده روی محل جراحی کنده نشود.

-         در این مدت کشیدن سیگار و مصرف الکل را کنار بگذارید؛ زیرا مواد مخدر روند بهبودی شما را مختل می‌کند.

-         در چند روز اول بعد از عمل، از غذاهای نرم و مایعات استفاده کنید تا فشاری به محل جراحی وارد نشود. مصرف غذاهای تند، داغ و بسیار سفت را تا جای ممکن کنار بگذارید.

جا ماندن ریشه در لثه

عوارض خارج کردن ریشه از لثه

احتمال بروز عوارض جانبی بعد از بیرون آوردن ریشه از لثه وجود دارد. این عوارض احتمالی شامل موارد زیر می‌شوند:

-         شاید ناحیه برش لثه دچار عفونت شود. با استفاده منظم از آنتی‌بیوتیک‌ها و دهان‌شویه آب و نمک می‌توان از بروز این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کرد. درباره عفونت لثه و درمان آن بیشتر بخوانید.

-         داشتن کمی خونریزی بین یک تا دو روز طبیعی است؛ اما در صورت بیشتر شدن این مقدار باید خیلی سریع به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

-         در موارد بسیار نادر، لخته روی محل مورد نظر کنده می‌شود و یا تشکیل نمی‌شود. در این مواقع، باید آن ناحیه را با گاز پر کرد تا روند بهبودی سریع‌تر انجام شود.

-         از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی در هفته اول بعد از جراحی خودداری کنید.

جمع‌بندی

در صورتی که خودتان متوجه باقی ماندن ریشه دندان در لثه شده‌اید، حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن به یک دندان‌پزشک باتجربه و متخصص مراجعه کنید. همان‌طور که گفتیم عقب انداختن بیرون کشیدن ریشه از لثه می‌تواند با عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری شما را روبه‌رو کند.

اگر خودتان متوجه احساس درد در دندان‌هایتان شدید، اما هیچ نشانه‌ای از خرابی و یا ریشه باقی‌مانده را مشاهده نکردید، شاید با ریشه دندان نهفته روبه‌رو هستید که باید برای جلوگیری از آسیب به دیگر دندان‌ها خیلی سریع بیرون آورده شود.

مینا گفت:
مراقبت‌های لازم بعد از بیرون کشیدن ریشه از لثه چیست چرا اولین بار ریشه به طور کامل خارج نمیشه؟