آیا وجود ریشه دندان در سینوس خطرناک است؟

در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف، احساس درد یا علائمی را در دندان‌های بالا و نزدیک سینوس‌های خود داشته باشید. این علائم تا حد زیادی به عفونت سینوسی شباهت دارند و می‌توانند شامل آبریزش بینی، فشار بینی، درد و … باشند. این حالت به دلیل وجود ریشه دندان در سینوس بوده که باید به ‌صورت کامل توسط دندان‌پزشک، مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه این مطلب از وب سایت دکتر نفیسه امامی با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره وجود ریشه دندان در سینوس، علائم و همچنین عوارض این حالت در اختیار شما قرار دهیم.

سینوس و عملکرد آن در بدن انسان

در ابتدا لازم است تا به ‌صورت کلی با سینوس و همچنین محل قرارگیری آن آشنا شویم. سینوس‌ها در واقع حفره‌هایی پر از هوا هستند که در استخوان صورت و نزدیکی بینی و چشم واقع شده‌اند. این حفره‌ها وظیفه دارند هوایی را که از بیرون وارد بینی می‌شود، گرم کنند. مژک‌های ریزی در سینوس‌ها وجود دارند که موظف به پاک‌سازی هوای واردشده هستند. بر این اساس نمی‌توانیم اهمیت این حفره‌ها را به هیچ عنوان نادیده بگیریم.

همچنین سینوس‌ها مجرایی برای عبور مخاط به سمت بینی هستند. در صورتی که مخاط در این حفره‌ها تجمع کند، عفونت سینوسی رخ داده و سینوس‌های شما ملتهب می‌شوند. این حالت با درد بسیار زیادی همراه بوده و باید حتما درمان شود تا عوارض بیشتر و آسیب‌زایی به دنبال نداشته باشد. با توجه به مشخص شدن محل قرارگیری ریشه دندان، می‌توانیم متوجه شویم که سینوس‌ها تا حد زیادی نزدیک به دندان‌های فک بالای شما قرار دارند. پس دور از انتظار نیست که در برخی از مواقع ریشه دندان و سینوس‌ها بر روی یکدیگر اثر بگذارند.

علائم عفونت سینوس ها

اثرگذاری دندان بر روی سینوس‌ها

متوجه شدیم که وضعیت دهان و دندان شما تا حد زیادی می‌تواند بر روی سینوس‌ها اثر بگذارد. سینوس‌ها بر اساس فرایند آلوئولی به ریشه‌های دندان‌های بالایی متصل می‌شوند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان شما در وضعیت مطلوب و مناسبی قرار نداشته باشد، همواره احتمال عفونی شدن ریشه دندان و درد در این ناحیه وجود دارد. در برخی از مواقع ممکن است این عفونت گسترش پیدا کرده و از طریق ارتباطی که بین سینوس و ریشه دندان وجود دارد، به سینوس‌ها هم سرایت کند.

ریشه دندان‌های بالایی بسیار نزدیک به پوشش و حفره سینوس شما هستند. در برخی مواقع ممکن است ریشه از کف سینوس عبور کرده و باعث پوسیدگی و در نهایت شکستن استخوان شود. در این صورت، عفونت گسترش پیدا کرده و با در بر گرفتن سینوس‌های شما، باعث به وجود آمدن سینوزیت می‌شود. این حالت معمولا با عنوان سینوزیت با منشأ ریشه، شناخته شده و باید سریعا برای درمان آن، اقدامات لازم انجام شود.

ریشه دندان در سینوس

درمان ریشه دندان و آسیب به سینوس

در صورتی که به تازگی درمان ریشه دندان انجام داده و یا دندان خود را کشیده باشید، ممکن است علائم مشابهی با عفونت در سینوس را احساس کنید. در چنین مواقعی به احتمال زیاد درگیر مشکلات سینوسی شده‌اید و باید برای درمان اقدام کنید. در این حالت معمولا یک سوراخ کوچک و ریز در پوشش ظریف سینوس شما به وجود آمده است.

پوشش سینوس تا حد زیادی نزدیک به ریشه دندان قرار داشته و آسیب‌پذیر است. از این رو احتمال اینکه دندان‌پزشک در روند درمان، به آن آسیب وارد کرده و باعث سوراخ شدن پوشش شده باشد، وجود دارد. از علائم اصلی این حالت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• فشار سینوسی
  • درد سینوسی
  • آبریزش بینی
  • احساس ورود مایعات به بینی بعد از نوشیدن
  • احساس خروج هوا از حفره دندان بعد از تنفس

وجود ریشه دندان در سینوس خطرناک است؟

در این بخش قصد داریم به اصلی‌ترین سؤالی که در این زمینه ممکن است برای افراد پیش آید، بپردازیم. در قسمت‌های قبلی با علائم اصلی این حالت آشنا شدیم و اطلاعاتی را در این زمینه به دست آوردیم. در صورتی که وجود ریشه دندان در سینوس با عفونت همراه باشد، می‌تواند باعث به وجود آمدن آسیب‌هایی مانند آبسه شود.

آبسه دندان یک عفونت طولانی‌مدت بوده که معمولا در نوک ریشه است و نیاز به درمان اصولی دارد. عفونت جمع شده در ریشه تا زمانی که جایی را برای تخلیه نداشته باشد، فشار وارد می‌کند. از آنجایی که این ریشه‌ها تا حد زیادی به سینوس نزدیک هستند، احتمال تخلیه آن‌ها به سینوس وجود دارد. برای اطلاع از روش های خانگی درمان آبسه دندان کلیک کنید.

در چنین حالتی معمولا فرد دچار آبریزش بینی دائمی، گرفتگی سینوس‌ها در یک طرف، قرمزی چشم، احساس بو و یا طعم کپک‌زدگی یا فلزی در بینی و سایر علائم از این دست می‌شود. این نوع از عفونت می‌تواند خطرناک باشد و باید حتما با روش‌های درمانی کارساز و مناسب، درمان شود تا نتیجه مطلوبی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

درد سینوسی دندان ها

تشخیص وجود ریشه دندان در سینوس و درمان آن

علائم این حالت شباهت نسبتا زیادی با عفونت سینوسی دارد؛ از این رو در ابتدا باید بتوانید آن را به درستی تشخیص داده و سپس اقدامات مورد نیاز برای درمان را انجام دهید. برای اینکه فرایند تشخیص این حالت به ‌صورت اصولی انجام شود، توصیه می‌کنیم که حتما به دندان‌پزشک متخصص ریشه و یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. این متخصصان از طریق معاینه‌های دقیق، می‌توانند تشخیص درست و به دور از اشتباه بدهند.

در صورتی که علائم به وجود آمده به دلیلی عفونت سینوسی باشد، پزشک معمولا از قطره بینی، آنتی‌بیوتیک‌ها و انواع داروهای کاهش‌دهنده آلرژی برای درمان فرد استفاده می‌کند. اگر این حالت به دلیل پوسیدگی و یا وجود ریشه دندان در سینوس باشد، باید اقدامات دیگری در این زمینه انجام شوند. معمولا متخصصان برای دستیابی به نتیجه‌گیری و تشخیص دقیق‌تر، از گرافی دندان و یا عکس رادیولوژی دندان فک بالا استفاده می‌کنند.

عصب کشی دندان
همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، درمان ریشه و یا سایر اقدامات دندان‌پزشک، در برخی از مواقع می‌توانند باعث وارد شدن آسیب به ریشه و در نهایت سینوس‌های شما شوند. این حالت باید سریعا درمان شود تا علائم آن به ‌صورت کامل از بین برود. یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های درمانی موجود در این زمینه که شما می‌توانید انتخاب کنید، عصب‌کشی دندان و یا درمان ریشه است.

در چنین حالتی شما این امکان را دارید که با حفظ دندان، عفونت موجود در ریشه و التهابی که در سینوس به وجود آورده است را به ‌صورت کامل از بین ببرید. در این راستا توصیه می‌کنیم برای درمان، حتما به یک متخصص ریشه مراجعه کنید تا تمام اقدامات به‌ صورت کاملا اصولی انجام شده و بهترین نتیجه ممکن را برای شما به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: روکش دندان عصب کشی شده

عصب کشی دندان

کشیدن دندان
در برخی از مواقع به دلایل مختلف مانند پوسیدگی بیش از حد ریشه دندان و … امکان عصب‌کشی و نگه داشتن دندان وجود ندارد. در چنین مواقعی تنها راهی که برای درمان و خارج کردن ریشه دندان از سینوس وجود داشته و شما می‌توانید انتخاب کنید، کشیدن دندان است.

کشیدن چنین دندانی نیاز به مهارت و تبحر خاصی دارد. بر این اساس توصیه می‌کنیم که از دندان‌پزشک‌های مجرب در این زمینه کمک بگیرید تا هیچ‌گونه آسیب مضاعفی به دندان و یا سینوس‌های شما وارد نشود. لازم به ذکر است که کشیدن دندان در این حالت نیاز به جراحی داشته و سختی‌های مخصوص به خود را دارد. بر این اساس توصیه می‌کنیم قبل از اینکه اقدام به کشیدن دندان کنید، اطلاعات خود را در این‌باره ارتقا داده و با آگاهی بیشتری به مطب متخصص ریشه بروید.

کشیدن دندان

مصرف آنتی بیوتیک و مسکن
در برخی مواقع ممکن است افراد از طریق مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن اقدام به درمان این حالت کنند. توجه داشته باشید که این اقدامات به نوعی حالت درمان موقت را داشته و نمی‌توانند به عنوان یک درمان کامل، کارایی داشته باشند. شما با این داروها می‌توانید عفونت را برای مقطعی از زمان کاهش داده و درد را برای کوتاه‌مدت از بین ببرید. اگر به دنبال یک درمان اصولی و اثرگذار در این زمینه هستید، توصیه می‌کنیم به سراغ روش‌های دیگر بروید.

بیشتر بخوانید: مصرف آنتی بیوتیک بعد از درمان ریشه دندان

فاصله کمی که میان سینوس و دندان‌های فک بالا قرار دارد، در بسیاری از مواقع می‌تواند باعث آسیب رساندن آن‌ها به یکدیگر و یا به عبارتی اثرگذاری آن‌ها بر روی هم شود. یکی از اثراتی که می‌توانند بر روی یکدیگر داشته باشند، انتقال و گسترش عفونت به روش‌های مختلف است. این حالت معمولا با درد شدیدی همراه بوده که حتما باید درمان شود.