چگونه با روش های خانگی آبسه دندان را درمان کنیم؟

فهرست مطالب

آبسه دندان را می‌توانیم به ‌عنوان یکی از مشکلات رایج دندانی بدانیم که باید سریعا برای درمان آن اقدام شود. آبسه دندان از یک نوع باکتری عفونی ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث درگیری بخش‌های مختلفی از دندان فرد شود.

درمان آبسه دندان باید جدی گرفته شده و در اسرع وقت، اقدامات لازم برای آن انجام گیرد. راهکارهای کلینیکی و خانگی مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید برای درمان آبسه دندان از آن‌ها استفاده کرده و نتیجه بگیرید. در ادامه به معرفی چند نمونه از روش‌ها و راهکارهای خانگی برای درمان این عارضه می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید؛ علت و دلیل عفونت ریشه دندان چیست؟

 

نحوه تشخیص آبسه دندان

قبل از اینکه به سراغ روش‌ها و راهکارهای موجود برای درمان آبسه دندان بروید، در ابتدا لازم است که به تشخیص این عارضه بپردازید. با تشخیص این عارضه شما می‌توانید بهترین اقدامات درمانی موجود را در پیش بگیرید. عفونی شدن دندان‌ها در صورتی که به‌موقع درمان نشود، باعث وارد شدن آسیب به مغز دندان و در نهایت به وجود آمدن آبسه خواهد شد.

از رایج‌ترین نشانه‌های به وجود آمدن آبسه می‌توانیم به درد و تورم اشاره کنیم. از دیگر نشانه‌های موجود در این زمینه قرمزی لثه، احساس مزه ناخوشایند در دهان، تب، تورم غدد لنفاوی، درد در زمان جویدن و قورت دادن غذا، درد فک و … هستند.

در برخی از مواقع ممکن است آبسه دندان هیچ‌کدام از علائم ذکرشده را نداشته باشد. در این حالت معمولا کیسه حاوی چرک سوراخ شده و عفونت موجود در آن به آرامی تخلیه و پخش شده است. در صورتی که این حالت رخ داده باشد، تنها راه تشخیص آبسه دندان از طریق عکس‌برداری با اشعه ایکس خواهد بود.

چنانچه دندان‌پزشک عمومی، توانایی تشخیص آبسه دندان را نداشته باشد، باید حتما به یک متخصص ریشه یا اندودنتیست مراجعه کنید تا بلافاصله بعد از تشخیص، فرایند درمان در پیش‌گرفته شود. بعد از تشخیص آبسه باید اقدام به درمان این عارضه شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین و مؤثرترین راهکارهای درمان آبسه دندان در خانه می‌پردازیم.

درمان اورژانسی آبسه دندان

 

تخلیه آبسه در خانه

در راستای درمان آبسه دندان، باید تمام عفونت آبسه خارج‌شده تا از آسیب‌های آتی آن به‌صورت کامل جلوگیری شود. بر این اساس لازم است تا با تخلیه آبسه آشنا شده و اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید. به ‌صورت کلی یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های درمان آبسه دندان، تخلیه آن است.

برای کسب بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه از درمان به این روش، توصیه می‌کنیم که به دندان‌پزشک مراجعه کرده و فرایند درمان را به یک فرد متخصص در این زمینه بسپارید، اما در برخی از مواقع شما می‌توانید این روش را در خانه هم به اجرا درآورید.

برای تخلیه آبسه باید یک سوراخ بسیار ریز و یا یک برش کوچک بر روی ضایعه آبسه ایجاد شود. با به وجود آوردن این برش، تمام ترشحات عفونی داخل آبسه خارج خواهند شد. سپس باید داخل دهان به‌صورت کامل شسته شود تا هیچ‌گونه آثاری از عفونت آبسه درون آن باقی نماند. مجددا توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب در این زمینه، این روش را در مطب دندان‌پزشک و زیر نظر یک فرد متخصص در این زمینه به اجرا درآورده و از انجام دادن آن در خانه، تا حد ممکن، جلوگیری کنید.

 

روش‌های ترکاندن آبسه در خانه

همان‌طور که اشاره کردیم، ترکاندن آبسه یکی از راهکارهای مؤثر برای درمان آبسه محسوب می‌شود که شما می‌توانید از آن بهره برده و به نتیجه دلخواه خود برسید. برای استفاده از این راهکار لازم است که بر روی آبسه برش و یا سوراخی ایجاد شود. در دندان‌پزشکی، ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای این کار استفاده نمود. سپس با به وجود آوردن این سوراخ و یا شکاف بر روی آبسه، تمام عفونت جمع شده در آن، خارج می‌شود.

در برخی از مواقع ممکن است آبسه به‌ صورت خودبه‌خودی بترکد. در این حالت شما باید با وارد کردن فشار اندکی به آن، تمام عفونت باقی‌مانده در آبسه را تخلیه کرده و آن را تف کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید این عفونت را قورت دهید، چراکه این کار می‌تواند باعث گسترش عفونت در سایر بخش‌های بدن شود.

دکتر نفیسه امامی | متخصص درمان ریشه دندان

درمان فوری آبسه دندان در خانه

راهکارهای خانگی متنوعی در این زمینه وجود دارند که شما امکان استفاده از آن‌ها را دارید. در این بخش چند نمونه از کاربردی‌ترین و مؤثرترین موارد را به شما معرفی می‌کنیم تا اطلاعات کافی درباره آن‌ها داشته باشید و در مواقع لزوم، بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از آب نمک برای درمان آبسه در خانه
یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی آبسه دندان که می‌توانید به سراغ آن بروید، استفاده از آب‌نمک ولرم یا گرم است. برای بهره بردن از این روش شما باید دهان خود را در طول روز چند بار با آب‌نمک ولرم دهان خود را به ‌صورت کامل شست‌وشو دهید. در این راهکار شما باید از آب‌نمک ولرم به ‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

این روش به ‌عنوان یک راهکار ساده، بی‌خطر و مؤثر برای کمتر شدن میزان درد آبسه شناخته می‌شود. این محلول ساخته‌شده بر پایه نمک، دارای خاصیت آنتی باکتریال است که می‌تواند به ‌صورت مستقیم بر روی عفونت جمع شده در آبسه تأثیر بگذارد.

مصرف جوش شیرین برای درمان آبسه در خانه
روش دیگری که برای درمان خانگی آبسه دندان معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از جوش‌شیرین است. در این راستا شما باید ترکیبی از آب و جوش‌شیرین بسازید و آن را چند دقیقه در دهان خود قرقره کرده و سپس خارج کنید. جوش‌شیرین هم خاصیت آنتی باکتریال داشته و می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. برای استفاده از این ماده باید نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در نصف فنجان آب حل کنید تا محلول مورد نظر حاصل شود.

تاثیر اسانس میخک برای آبسه دندان
یکی دیگر از راهکارهای خانگی برای درمان آبسه دندان، استفاده از اسانس میخک است. میخک گیاهی بوده که سال‌هاست برای درمان عفونت و درد دندان، مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرگذاری فوق‌العاده بالایی در این زمینه دارد.

میخک دارای خواص ضدالتهاب و ضد میکروب بوده که می‌تواند در روند درمان عفونت، اثرگذاری فوق‌العاده بالایی داشته باشد. برای استفاده از این اسانس باید حدود 3 تا 5 قطره از آن را در مقداری روغن ‌پایه حل کرده و سپس با استفاده از گوش پاک‌کن، محلول را بر روی دندان مورد نظر قرار دهید. همچنین امکان استفاده از محلول اسانس میخک و آب، به‌عنوان دهان‌شویه هم وجود داشته و شما می‌توانید از آن بهره ببرید.

درمان آبسه دندان در خانه به کمک سیر
از دیگر موادی که شما می‌توانید برای درمان خانگی آبسه مورد استفاده قرار دهید، باید به سیر اشاره کنیم. سیر یکی از بزرگ‌ترین دشمنان انواع باکتری شناخته می‌شود، به‌گونه‌ای که در اغلب مواقع برای درمان خانگی عفونت دندان، از سیر استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش باید یک حبه سیر را رنده کرده و خمیری که از آن به دست می‌آید را برای چند دقیقه بر روی دندان خود قرار دهید. بعد از سپری شدن این دقایق باید خمیر را خارج کرده و دهان خود را با آب شست‌وشو دهید.

درمان خانگی آبسه با نشاسته
دیگر ماده‌ای که برای درمان آبسه دندان می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد، نشاسته است. ترکیباتی در نشاسته وجود دارد که باعث می‌شود چرک و عفونت موجود در دندان به ‌صورت کامل، کشیده شود. شما می‌توانید برای استفاده از نشاسته، آن را با مواد دیگر مانند آب‌لیمو، عسل، سرکه سیب، آب سیر و … ترکیب کرده و بر روی دندان خود قرار دهید. با این روش می‌توانید التهاب موجود در آبسه دندان را در مدت‌زمان کوتاهی، از بین ببرید.

سرکه سیب برای درمان آبسه در خانه
دیگر روشی که می‌توان از آن به ‌عنوان درمان فوری آبسه دندان یادکرد، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی است که می‌توان از آن برای کاهش درد و التهاب موجود در آبسه دندان استفاده کرد. به کار گرفتن سرکه سیب به‌ سادگی امکان‌پذیر است. برای این کار باید یک قاشق سرکه سیب را در دهان خود قرقره کرده و پس از خارج کردن آن، دهانتان را با آب ولرم شست‌وشو دهید. در مدت‌زمان کوتاهی می‌توانید از مزایای سرکه سیب، بهره‌مند شوید.

مصرف چای سیاه کیسه‌ای برای درمان خانگی آبسه
ماده‌ای تحت عنوان تانن در چای سیاه کیسه‌ای وجود دارد که می‌تواند در روند تسکین درد و التهاب، تا حد زیادی تأثیرگذار باشد. آنتی‌اکسیدان هم از دیگر مواد موجود در این نوع چای بوده که می‌تواند باعث کاهش و بهبود عفونت دندان شود.

برای درمان خانگی آبسه دندان با استفاده از چای کیسه‌ای، کافی است کیسه چای را در آب گرم قرار داده و بعد از چند دقیقه آن را خارج کنید، سپس اجازه دهید که کیسه چای به ‌صورت کامل خنک شود. در نهایت باید چای سیاه کیسه‌ای را یک‌بار در روز و برای چند ساعت، بر روی آبسه و دندان درگیر شده قرار دهید.

تاثیر کمپرس گرم و سرد برای درمان آبسه دندان
از ساده‌ترین روش‌ها برای درمان آبسه دندان، می‌توانیم به سراغ کمپرس سرد و گرم برویم. در این زمینه باید کمپرس را بر روی صورت خود و دقیقا بالای دندانی که آبسه کرده و دردناک است قرار دهید. کمپرس را برای 15 دقیقه در محل مورد نظر نگه دارید تا در آن تسکین پیدا کند. این کار را می‌توانید چند بار در روز انجام دهید تا اثرگذاری مطلوبی به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید؛ بررسی دلایل عفونت لثه

درمان آبسه دندان در خانه

 

داروهای درمان آبسه دندان

علاوه بر درمان‌های خانگی معرفی‌شده در قسمت‌های قبلی، داروهای مختلفی هم وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای درمان آبسه دندان و از بین بردن عفونت آن استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که استفاده از داروهای مؤثر در این زمینه، حتما زیر نظر دندان‌پزشک باشد و از مصرف خودسرانه دارو تا حد امکان خودداری کنید. در این قسمت برخی از مؤثرترین داروهای شیمیایی در این زمینه را معرفی می‌کنیم که می‌توانند به درمان فوری آبسه دندان بپردازند.

آنتی‌بیوتیک‌ها
در بسیاری از مواقع برای از بین بردن عفونت دندانی، از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک مناسب، می‌تواند تا حد زیادی در تسکین درد و التهاب آبسه، کمک‌کننده باشد. از آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر و کمک‌کننده در این زمینه می‌توانیم مواردی مانند آموکسی سیلین، آزیترومایسین، سفوکستین، مترونیدازول، پنی‌سیلین و … را معرفی کنیم.

مسکن‌های مختلف
هیدروژن پراکسید

سخن پایانی
آبسه دندان یکی از عارضه‌های دردناک دندانی بوده که ناشی از عفونت است و می‌تواند تا حد زیادی باعث آزار فرد شود. درمان آبسه دندان باید سریعا آغاز شده تا از گسترش عفونت به سایر بخش‌های بدن تا حد زیادی جلوگیری شود. بنابراین روش‌های درمانی کلینیکی و خانگی متنوعی در این زمینه عرضه‌شده‌اند که شما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل راه‌های تشخیص و همچنین علائم آبسه را معرفی کردیم تا شما بلافاصله بعد از تشخیص این عارضه، اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید. همچنین به معرفی راهکارهای درمان خانگی آبسه نیز پرداختیم تا شما در مواقع لزوم بتوانید از آن‌ها استفاده کرده و نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر نفیسه امامی

دریافت مشاوره رایگان از دکتر نفیسه امامی

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را با دقت تکمیل نمایید.