آیا روکش دندان عصب کشی شده الزامی است؟

فهرست مطالب

عصب کشی دندان یکی از روش‌های درمانی است در برخی از موارد برای بیماران تجویز می‌شود. در مواقعی که دندان دچار پوسیدگی گسترده شده و به اصطلاح دندان پوسیده شده و به پالپ سرایت کند، دندان‌پزشک باید از این روش اقدام به درمان کند. فرایند عصب کشی دندان در چند مرحله انجام می‌شود. یکی از این مراحل مربوط به روکش دندان بوده که در ادامه قصد داریم به ‌صورت کامل به آن بپردازیم.

یکی از اصلی‌ترین سؤالاتی که برای افراد در روند عصب‌کشی دندان پیش می‌آید، این است که آیا دندان عصب کشی شده حتما نیاز به روکش دارد؟ در ادامه این نوشتار از دکتر نفیسه امامی با ما همراه باشید تا به‌ صورت کامل به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

برای رزرو وقت ملاقات جهت بررسی و مشاوره درمان با کلینیک دندان پزشکی دکتر نفیسه امامی تماس حاصل فرمایید؛ شماره کلینیک 02188059029

چه دندان‌هایی نیاز به عصب کشی دارند؟

در ابتدا باید بدانیم که کدام دندان‌ها نیاز به عصب‌کشی و درمان ریشه دندان ‌دارند. این دسته از دندان‌ها معمولا آسیب‌های جدی مانند پوسیدگی‌های عمیق و یا نیاز به پرکردگی‌های وسیع دارند. در این حالت دندان در وضعیت فوق‌العاده آسیب‌پذیری قرار داشته و فرایند درمان باید سریعا اجرا شود. در صورتی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای درمان اقدام نشود، ممکن است تلفات بیشتری به وجود آمده و دندان مورد نظر از دست برود.

این دندان‌ها معمولا 10 درصد از آب خود را از دست‌ داده و شکننده‌تر از قبل می‌شوند. از این رو باید شرایطی را برای آن‌ها فراهم کنید تا استحکام و مقاومت آن‌ها در برابر آسیب‌ها و فشارهای مختلف، افزایش پیدا کند. یکی از مؤثرترین راهکارها در این زمینه، استفاده از روکش دندان است. در ادامه بیشتر به بررسی روکش دندان می‌پردازیم.

دلیل روکش کردن دندان عصب کشی شده چیست؟

یکی دیگر از موضوعاتی که در راستای روکش دندان عصب کشی شده باید به آن بپردازیم، دلایل نیاز به روکش دندان است. برای اینکه دندان عصب‌کشی شده بعد از فرایند درمان بتواند عملکرد و ظاهر طبیعی خود را به دست آورد، باید برای روکش آن اقدام کنید. در این قسمت به این دلایل اصلی و تأثیرگذاری در این زمینه می‌پردازیم تا اطلاعات شما درباره این راهکار افزایش پیدا کند.

اندازه و شکل طبیعی دندان
عصب‌کشی دندان می‌تواند بر روی اندازه و شکل دندان اثرگذار باشد؛ بنابراین نیاز به راهکاری داریم که دندان به حالت و شکل طبیعی خود بازگردد. روکش دندان بهترین گزینه و راهکاری است که می‌توانید انتخاب کند. در چنین حالتی با استفاده از روکش دندان می‌توانید حالت آن را به شکل طبیعی و قبلی خود بازگردانید.

عملکرد طبیعی دندان
یکی دیگر از دلایلی که روکش دندان عصب‌کشی انجام می‌شود، بازگرداندن عملکرد طبیعی دندان است. در روند عصب‌کشی دندان، وضعیت دندان دچار تغییر شده و نمی‌توانیم از آن انتظار عملکرد عادی و طبیعی داشته باشیم. در این راستا برای اینکه بخش‌های مختلف دندان به حالت طبیعی خود بازگردد و عملکرد طبیعی و مناسب خود را داشته باشد، تهیه روکش الزامی است.

محافظت از دندان در برابر آسیب‌ها
یکی از نکاتی که در دوران درمان ریشه باید در نظر داشته باشید، آسیب‌پذیری دندان است. دندانی که نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، معمولا دار پوسیدگی‌های شدید و شده آسیب‌پذیرتر از حالت عادی شده است. بنابراین وارد شدن فشارهای زیاد در زمان جویدن، ممکن است باعث شکسته شدن و خرابی بیش از حد دندان شود؛ بنابراین یکی دیگر از دلایل استفاده از روکش دندان، محافظت از دندان عصب‌کشی شده در برابر دندان‌ها و افزایش استحکام دندان است.

 

الزامی برای روکش دندان وجود دارد؟

حال که با دلایل استفاده از روکش دندان آشنا شدیم، باید بدانیم که آیا الزامی هم برای این کار وجود دارد؟ در واقع باید بدانیم که دندان عصب‌کشی شده حتما باید روکش شود یا می‌توانیم بدون روکش هم آن را مورد استفاده قرار دهیم؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که تهیه روکش دندان الزامی بوده و حتما باید انجام شود تا نتیجه عصب‌کشی به بهترین نحو ممکن حاصل شود.

الزام روکش دندان

 

اگر بخواهیم به ‌صورت کلی‌تر در این باره توضیح دهیم، باید بگوییم تشخیص نیاز به روکش بعد از عصب‌کشی، با توجه به عوامل مختلفی انجام می‌شود که به شرح زیر هستند:

– وضعیت دندان
یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در این زمینه موثر بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد، وضعیت دندان است. در صورتی که بخشی از دندان شکسته یا آسیب‌دیده باشد، حتما باید برای آن روکش تهیه شود. بر این اساس با توجه به وضعیت دندان و میزان خرابی آن، دندان‌پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا نیازی به روکش وجود دارد یا خیر؟

– محل قرارگیری دندان
پارامتر دیگری که در این زمینه موثر بوده و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، محل قرارگیری دندان است. در صورتی که دندان مورد نظر در قسمت دندان‌های آسیابی واقع شده باشد، به احتمال زیاد به روکش نیاز خواهد داشت. این دندان‌ها وظیفه جویدن غذا را بر عهده دارند و حتما باید مستحکم باشند تا بتوانند در طول جویدن اثرگذاری بالایی داشته باشند. بر این اساس برای تأمین نیروی موردنیاز این دندان‌ها، حتما باید روکش شده باشند.

– زیبایی
همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، روکش دندان می‌تواند بر روی ظاهر آن تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. از این رو یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌تواند نیاز دندان عصب‌کشی شده به روکش را مشخص کند، وضعیت ظاهری آن است. در برخی از مواقع ممکن است به درخواست بیمار و برای زیباتر شدن خط دندان‌ها، از روکش استفاده شود.

با استفاده از روکش می‌توان اقدام به پنهان و حذف کردن دندان‌های تخریب‌شده کرد. بر این اساس شما می‌توانید با مشورت دندان‌پزشک خود، از بهترین و مناسب‌ترین رنگ برای انتخاب رنگ روکش استفاده کنید تا دندان‌های یکدست و زیبا داشته باشید.

 

مراقبت‌های بعد از روکش کردن دندان عصب کشی شده

حال که با الزام و دلایل روکش دندان در بخش‌های قبلی آشنا شدیم، لازم است تا با نحوه مراقبت و نکات موثر و موجود در این زمینه هم آشنا شده و اطلاعات کاربردی و مورد نیاز را به دست آوریم. برای اینکه دندان روکش شده دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد، باید به این نکات مراقبتی توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین نکات در این زمینه به شرح زیر هستند:

رعایت بهداشت دهان و دندان
یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند به دوام و ماندگاری روکش کمک کرده و آن را در وضعیت بهتر و مناسب‌تری قرار دهد، تمیز نگه‌داشتن آن است. با استفاده از مسواک و نخ دندان، می‌توانید از تغییر رنگ و لکه‌دار شدن روکش دندان خود جلوگیری کرده و آن را در بهترین حالت ممکن نگهداری کنید. برای افزایش طول عمر روکش دندان عصب‌کشی شده، توصیه می‌کنیم که در روز حداقل دو بار از مسواک و یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های رنگی
از دیگر نکاتی که در این زمینه موثر بوده و باید حتما به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های رنگی است. این نوع غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث به وجود آمدن لکه بر روی روکش شده و ظاهر آن را تحت تأثیر قرار دهند. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اشباع‌شده با رنگ بعد از نصب روکش دندان، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند.

دوری از عادات نامناسب غذایی
برای داشتن روکش‌های مستحکم و بادوام، توصیه می‌کنیم که از عادات غذایی نامناسب و آسیب‌زا تا حد امکان دوری‌کنید. روکش دندان می‌تواند به استحکام دندان شما کمک کرده و آن را در وضعیت مناسبی قرار دهد، اما برخی از عادات غذایی می‌توانند باعث وارد شدن آسیب‌هایی به روکش دندان شوند که باید از آن‌ها پرهیز کنید. از این عادات مخرب می‌توانیم به جویدن یخ و یا ناخن‌ها اشاره‌کنیم. به صورت کلی عاداتی که باعث وارد شدن فشار مضاعف بر روی دندان‌های شما می‌شوند، می‌توانند به روکش دندان عصب‌کشی شده آسیب برسانند.

عمر روکش دندان عصب کشی شده

 

روکش دندان چقدر بعد از عصب کشی نصب می‌شود؟

یکی دیگر از سؤالاتی که در رابطه با روکش دندان بعد از عصب‌کشی برای افراد پیش می‌آید، زمان نصب روکش دندان بعد از عصب‌کشی است. پاسخ دقیق این سؤال را فقط دندان‌پزشک شما می‌داند. در واقع باید بگوییم که این موضع به عوامل و فاکتورهای مختلفی وابسته بوده و به ‌راحتی قابل ‌تشخیص نیست.

شرایط دندان قبل و بعد از عصب‌کشی، وجود عفونت و … از عوامل مهم در این زمینه هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. دندان‌پزشک با در نظر گرفتن این عوامل موثر، می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین زمان را برای نصب روکش مشخص کند.

در برخی از مواقع ممکن است بعد از عصب‌کشی دندان، نیاز به اقدامات درمانی دیگر مانند جراحی ریشه و … وجود داشته باشد. به ‌صورت کلی نتیجه عصب‌کشی دندان به هیچ عنوان صد درصدی مشخص نمی‌شود. در صورتی که نتیجه مثبتی به دنبال نداشته باشد، ممکن است دندان کشیده شود. در این حالت هیچ نیازی به روکش دندان نبوده که شما بخواهید هزینه‌ای را صرف تهیه آن کنید.

از طرفی در مواقعی که عصب‌کشی دندان بدون هیچ مشکلی انجام ‌شده و نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد، شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقدام به قالب‌گیری از دندان و تهیه روکش کنید.

 

مراحل نصب روکش روی دندان

در راستای کسب اطلاعات درباره روکش دندان بعد از عصب کشی، لازم است تا با فرایند و مراحل این کار آشنا شویم. نصب روکش در چند مرحله خاص و به ترتیب انجام می‌شود. در صورتی که این مراحل به ‌درستی پشت سر گذاشته شوند، بهترین نتیجه ممکن از روکش دندان حاصل می‌شود. مهم‌ترین مراحلی که در این زمینه باید پشت سر گذاشته شوند، به شرح زیر هستند:

  • تزریق بی‌حسی، در صورتی که دندان عصب‌کشی شده باشد، نیاز به تزریق مجدد وجود ندارد
  • تراش و آماده‌سازی دندان
  • قالب‌گیری از دهان و دندان مورد نظر به روش سنتی یا اپتیکال
  • اتصال روکش موقتی تا آماده شدن روکش دائمی
  • انتخاب رنگ روکش مناسب
  • برداشتن روکش موقتی
  • تطابق رنگ و تنظیم نهایی شکل
  • چسباندن نهایی روکش

سخن پایانی
یکی از روش‌های درمانی که برای دندان‌ها در نظر گرفته می‌شود، عصب‌کشی دندان یا درمان ریشه است. در این حالت معمولا پوسیدگی و آسیب‌های واردشده به دندان زیاد بوده و نیاز به ترمیم اصولی دارد. آخرین مرحله از درمان با این روش، مربوط به روکش دندان است. در بخش‌های قبلی به‌ صورت کامل با دلایل و الزام نصب روکش دندان آشنا شدیم.

با روکش دندان می‌توانید استحکام، قدرت و زیبایی ازدست‌رفته دندان را به آن بازگردانید. مراحل نصب روکش دندان بعد از عصب‌کشی را هم به‌ صورت کامل معرفی کردیم تا شما با داشتن آگاهی و اطلاعات بیشتر اقدام به این کار کنید.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر نفیسه امامی

دریافت مشاوره رایگان از دکتر نفیسه امامی

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را با دقت تکمیل نمایید.