چند بار در روز مسواک بزنیم؟

فهرست مطالب

مسواک زدن یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا با کمک آن دندان‌هایی سالم و بدون نقص داشته باشید. برای اینکه مسواک زدن اثرگذاری مطلوبی برایتان به دنبال داشته باشد، توصیه می‌کنیم به تعداد دفعات مناسب در طول روز، این کار را تکرار کنید. در واقع مسواک زدن دندان‌ها اصول خاص خود را دارد که باید بر اساس آن انجام شود. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتر و کامل‌تری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای دندان درد شدید

نکات مهم قبل مسواک زدن دندان ها

همان‌طور که اشاره کردیم، برای اثرگذاری بیشتر و مطلوب‌تر، لازم است که مسواک زدن دندان‌های خود را به ‌صورت کاملا اصولی پیش ببرید. بر این اساس، شما نیاز دارید که درباره نکات مهم قبل از مسواک زدن هم آگاهی کاملی داشته باشید. از مهم‌ترین نکات مؤثر در این زمینه، باید به انتخاب مسواک مناسب و خمیردندان مطلوب اشاره کنیم. مسواک و خمیردندانی که شما مورد استفاده قرار می‌دهید، باید سازگاری کاملی با دندان‌های شما و شرایط آن‌ها داشته باشند.

دسته مسواک، زبری یا نرمی آن، انعطاف‌پذیری و … از مهم‌ترین ویژگی‌های مسواک هستند که در زمان خرید باید در نظر داشته باشید. متریال و مواد استفاده در خمیردندان‌ها هم حائز اهمیت هستند و شما باید بر اساس شرایط دندان‌های خود، از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. خمیردندان‌های موجود در بازار معمولا در سه حالت ژله‌ای، پودری و خمیری هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

دفعات مسواک زدن

بعد از اینکه خمیردندان و مسواک مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کردید، باید تعداد دفعات مسواک زدن در طول روز را هم مشخص کرده و نسبت به آن پایبند باشید. نکته‌ای که در این زمینه باید در نظر داشته باشید، این است که درست مسواک زدن تنها شامل نحوه استفاده صحیح از مسواک نبوده و باید تعداد دفعات مسواک زدن دندان‌ها را هم، در نظر داشته باشید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که معمولا افراد در این حالت انجام می‌دهند، بیش از حد مسواک زدن است.

مسواک زدن دندان‌ها، خود یک راهکار پیشگیری‌ از بروز آسیب است؛ اما در صورتی که از حد تجاوز کند، می‌تواند به ‌عنوان یک عامل آسیب‌زا در این زمینه محسوب شود. معمولا افرادی که بیش از حد این کار را تکرار می‌کنند، به لثه‌های خود آسیب وارد کرده و صدمات دیگری را به دندان‌ها یا بافت‌های داخل دهان وارد می‌کنند.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، مسواک زدن به‌ صورت استاندارد که اثرگذاری مطلوبی را به دنبال داشته باشد، باید دو مرتبه در طول روز انجام شود. توصیه می‌کنیم که در طول روز دو مرتبه از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید تا تمام پلاک‌های دندانی و مواد غذایی چسبیده بر روی دندان‌ها به ‌صورت کامل از بین بروند.

بیشتر بخوانید: درمان عفونت لثه

مسواک زدن اصولی

ارتباط بین مسواک زدن و وعده های غذایی

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، به‌ صورت استاندارد، شما باید دو مرتبه در روز مسواک بزنید. این ساده‌ترین پاسخی است که می‌توانیم برای این پرسش به افراد مختلف ارائه دهیم. اگر بخواهیم این پرسش را به‌ صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که تعداد دفعات مسواک زدن در طول روز، ارتباط مستقیم با وعده‌ها و رژیم غذایی افراد مختلف دارد. سلامت کلی دهان و دندان هم در این زمینه اثرگذار بوده و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

از این رو توصیه می‌شود که برای داشتن دندان‌های سالم، بعد از هر وعده غذایی و همچنین خوردن میان وعده‌های شیرین، مسواک زدن را فراموش نکنید. همان‌طور که اشاره کردیم بیش از حد مسواک زدن هم می‌تواند باعث بروز آسیب در دندان‌های شما شود؛ اما آنچه در این زمینه اهمیت بیشتری دارد، نحوه مسواک زدن است. در صورتی که شما با تکنیک‌های اصولی و صحیح، اقدام به مسواک زدن کنید، بروز آسیب‌های ناشی از تعدد مسواک زدن به میزان حداقلی خود خواهند رسید.

بهترین زمان مسواک زدن دندان چه موقعی است؟

حال که با تعداد دفعات مناسب برای مسواک زدن آشنا شدیم، لازم است تا درباره بهترین زمان و مواقع برای مسواک زدن هم اطلاعات بیشتر و کاربردی‌تری را به دست آوریم. یک ساعت بعد از صبحانه، یکی از بهترین موقعیت‌هایی است که شما می‌توانید اقدام به مسواک زدن کنید. در صورتی که از مواد اسیدی مانند انواع مرکبات در وعده غذایی صبحانه خود استفاده کرده‌اید، این موقعیت اهمیت بالایی داشته و حتما باید مسواک بزنید.

به ‌صورت کلی، بعد از هر وعده‌ غذایی بهترین موقعیت برای مسواک زدن محسوب می‌شود؛ اما اگر در غذاهای خود از مواد اسیدی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم برای کاهش آسیب واردشده به مینای دندان، یک ساعت به آن فرصت داده و سپس مسواک بزنید.

بهترین زمان مسواک زدن دندان

نحوه صحیح و درست مسواک زدن

همان‌طور که اشاره کردیم، برای اثرگذاری بیشتر و کامل‌تر، شما باید با آگاهی کامل نسبت به نحوه صحیح مسواک زدن این کار را انجام دهید. در این راستا ابتدا باید دندان‌های خود را مرطوب کرده و سپس به اندازه یک نخود خمیردندان بر روی مسواک قرار دهید؛ سپس مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به خط دندان‌های خود بر روی آن‌ها قرار داده و به ‌صورت دورانی شروع به تمیز کردن دندان‌های خود کنید.

توجه داشته باشید که لبه‌های خارجی، قسمت‌های داخلی، قسمت‌های پشتی، دندان‌های آسیابی، روی زبان و … به ‌صورت کامل باید با برس مسواک تمیز شوند. فرایند مسواک زدن باید حداقل 2 دقیقه طول بکشد تا تمام بخش‌های دهان و دندان به‌ طور کامل تمیز شوند. متخصصان در این زمینه توصیه می‌کنند که هر نیم فک، حدود 30 ثانیه نیاز به شست‌وشو با مسواک دارد تا تمام آلودگی‌ها و مواد غذایی جامانده بر روی آن به‌ صورت کامل از بین بروند. بعد از اتمام فرایند شست‌وشو باید باقی خمیردندان را از دهان بیرون ریخته و با آب سرد دهانتان را بشویید.

و در آخر…

استفاده از مسواک و نخ دندان را می‌توانیم به ‌عنوان مؤثرترین راهکار مراقبتی برای داشتن دندان‌های سالم معرفی کنیم. مسواک زدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این موضوع باعث شده تا به کودکان از سنین فوق‌العاده پایین، فرایند این کار به ‌صورت کامل آموزش داده شود.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این زمینه باید درباره آن آگاهی کامل داشته باشید، تعداد دفعات مسواک زدن در طول روز است. عوامل مختلفی مانند وعده‌ها و رژیم غذایی، شرایط دندان‌ها و … در این زمینه اثر گذار هستند؛ اما به ‌صورت کلی توصیه می‌شود که روزانه حداقل دو مرتبه اقدام به مسواک زدن کنید. در بخش‌های قبلی توضیحات کاملی در این زمینه ارائه کردیم تا شما اطلاعات بیشتری درباره مسواک زدن و تعداد دفعات آن در طول روز داشته باشید.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر نفیسه امامی

دریافت مشاوره رایگان از دکتر نفیسه امامی

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را با دقت تکمیل نمایید.