بهترین قرص برای دندان درد شدید

یکی از بدترین درد‌هایی که هر کس در طول زندگی بار‌ها آن را تجربه می‌کند، دندان درد است. برای اینکه فرد دندان‌های سالمی داشته و دچار درد نشود، باید به طور منظم از مسواک، دهانشویه، نخ دندان و... استفاده کند. همچنین می‌تواند تغذیه مناسبی داشته و تحت نظر دندانپزشک قرار بگیرد.

گاهی اوقات منشا دندان درد سینوزیت، صدمه دیدن فک یا عفونت گوش و گلو است. به همین دلیل مسکن و آنتی بیوتیک نباید به طور خودسرانه مصرف شود. در این مطلب از وب سایت دکتر نفیسه امامی متخصص درمان ریشه دندان و درمان مجدد ریشه دندان (ری اندو) همراه باشید تا بهترین قرص‌ها را برای دندان درد شدید معرفی کنیم.

بهترین مسکن قوی برای دندان درد

دندان درد به قدری غیر قابل تحمل است که معمولا فرد می‌خواهد خیلی سریع یک مسکن بخورد تا از شر آن خلاص شود. به همین دلیل احتمال دارد بر اساس پیشنهاد بقیه از انواع مسکن، آنتی بیوتیک یا بی‌حس‌کننده استفاده کند. بیشتر دارو‌هایی که برای دندان درد مصرف می‌شوند، تاثیر قابل توجهی بر روی کاهش درد دندان‌ها دارند. در ادامه قوی‌ترین قرص‌های مسکن برای دندان درد را به شما معرفی می‌کنیم.

ایبوپروفن برای درد شدید دندان

ایبوپروفن که در کاهش درد دندان موثر است، به عنوان یک مسکن غیر استروئیدی در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. البته مصرف آن به افراد زیر پیشنهاد نمی‌شود:

• افراد دچار خونریزی یا مشکلات قلبی
  • افراد حساس به دارو‌های ضد التهابی و غیر استروئیدی

ژلوفن برای دندان درد شدید

ژلوفن همان ایبوپروفن ژلاتینی است که گوارش راحت‌تری از قرص دارد. از این مسکن برای تسکین درد دندان، درد مفاصل، درد دوران قاعدگی و... استفاده می‌شود. ژلوفن که به صورت کپسول تولید می‌شود، دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میری گرم دارد. کسی که به این دارو حساسیت خاصی ندارد می‌تواند خیلی راحت آن را به عنوان یک ضد درد قوی استفاده کند.

استامینوفن برای دندان درد

گاهی کشیدن دندان پوسیده یا دندان عقل می‌تواند ریشه درد شما باشد. در این شرایط بهتر است فرد با مصرف استامینوفن درد خود را کاهش دهد.‌ استامینوفن نسبت به قرص‌های مسکن دیگر عوارض جانبی کم‌تری دارد و به عنوان یک ضد درد قوی استفاده می‌شود. البته این قرص خاصیت ضد التهابی ندارد و معمولا با مسکن‌های ترکیبی دیگر تجویز می‌شود.

مصرف نوافن برای درد دندان

برای رفع دندان درد شبانه به صورت فوری بهتر است از کپسول نوافن استفاده کنید که ترکیبی از کافئین، استامینوفن و ایبوپروفن است. هر عدد کپسول نوافن ۳۲۵ میلی گرم استامینوفن، ۲۰۰ میلی گرم ایبوپروفن و ۴۰ میلی گرم کافئین دارد‌. این کپسول با داشتن نیمه عمر ۳ تا ۴ ساعت گوارش راحتی دارد و نباید به صورت ترکیبی با دارو‌های دیگر یا بیش از حد مصرف شود.

مفنامیک اسید برای کاهش درد دندان

یکی از دارو‌های ضد درد غیر استروئیدی که کورتون ندارد، مفنامیک اسید است که برای درد‌های ملایم تا متوسط و درد‌های قاعدگی استفاده شود. مفنامیک اسید یک کپسول پر مصرف است که برای کاهش التهاب و درد تجویز می‌شود.

ناپروکسن برای کاهش دندان درد

یکی از قوی‌ترین دارو‌ها برای کاهش دندان درد، آرتروز، بورسیت و حملات نقرس، ناپروکسن است که در مقایسه با اکسی کدون عملکرد بهتری دارد. ناپروکسن خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و حتما باید تحت نظر پزشک و با دستور مستقیم او مصرف شود. تجویز این دارو برای خانم‌های بارداری که دچار دندان درد شده‌اند، اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

بهترین قرص برای دندان درد

کدامول برای درمان موقت درد دندان

این دارو که برای تسکین درد کوتاه مدت تجویز می‌شود، مخلوطی از پاراستامول و کدئین فسفات است. کدامول با داشتن دوز‌های مختلف، درست مثل استامینوفن عمل کرده و باعث کاهش گیرنده‌های درد در مغز می‌شود. البته ممکن است عوارض جانبی مثل تهوع، استفراغ، یبوست، سرگیجه و خواب آلودگی هم داشته باشد. از طرفی مصرف آن به کسی که دچار حساسیت، افسردگی تنفسی، آسم یا نارسایی کبد است پیشنهاد نمی‌شود.

دیکلوفناک برای کاهش درد دندان

این دارو برای درمان درد‌های خفیف تا متوسط کاربرد دارد و درد و التهاب بدن را کاهش می‌دهد. همچنین از ایبوپروفن قوی‌تر بوده و برای سردرد‌های میگرنی بسیار اثر بخش است. البته در بعضی شرایط خاص احتمال دارد باعث ایجاد عوارض جانبی زیر شود:

• سوء هاضمه
  • گرفتگی بینی
  • افزایش فشار خون
  • سردرد و خواب آلودگی
  • افزایش خطر سکته مغزی و قلبی

مصرف آسپرین برای تسکین درد دندان

آسپرین یا سالیسیلیک اسید یکی از پر مصرف‌ترین دارو‌های جهان است که به عنوان یک ضد التهاب عمل کرده و تب را کاهش می‌دهد. این دارو بیشتر برای جلوگیری از سکته مغزی و حملات قلبی تجویز می‌شود. از این رو در کاهش لخته شدن خون موثر است. با این حال نمی‌تواند مسکن خوبی برای کاهش درد دندان باشد. مصرف آن هم به افراد زیر ۱۶ سال و کسانی که مبتلا به آسم یا فشار خون کنترل نشده هستند، پیشنهاد نمی‌شود.

درمان سه سوته دندان درد

گاهی اوقات فرد در مواقعی دچار دندان درد می‌شود که شرایط رفتن به دندانپزشک را ندارد. در این مواقع بهتر است برای درمان فوری و کاهش درد از روش‌هایی که تحت عنوان درمان سه سوته شناخته شده‌اند، استفاده کند. برای مثال فرد می‌تواند قرص‌های مسکن دندان درد را بدون نسخه مصرف کند. ژلوفن، ایبوپروفن، استامینوفن و... از جمله قرص‌های اثربخش برای دندان درد هستند.

اگر بیمار به دارو دسترسی ندارد، می‌تواند از ژل بی‌حس‌کننده دندان استفاده کند یا با استفاده از غرغره کردن آب نمک و شستشوی دهان با دهانشویه، التهاب لثه را کاهش دهد. بالا نگه داشتن سر هم یک تکنیک خانگی است که می‌تواند باعث کاهش درد دندان‌ها شود.

مراجعه به دندانپزشک برای درمان دندان درد شدید

بسته به اینکه علت درد دندان‌های شما چیست، دندانپزشك یک درمان خاص را برای شما در نظر می‌گیرد. برای مثال ممکن است آبسه دندان شما را درمان کند یا پس از برداشتن پوسیدگی دندان، آن را پر کند. در صورت عفونت زیاد دندان هم از روش‌های عصب کشی یا کشیدن دندان استفاده می‌کند. پس از درمان اولیه هم با تجویز آنتی بیوتیک درد شما را تسکین می‌دهد.

جمع بندی

بهترین راهی که برای تسکین درد دندان وجود دارد، مراجعه به دندانپزشک و رفع مشکل از ریشه است. با این حال بعضی اوقات فرد شب از خواب بیدار شده و متوجه می‌شود که دچار دندان درد شدید شده و بی‌قرار است. در این شرایط که امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارد، می‌تواند از مسکن‌های پیشنهاد شده به عنوان یک درمان موقت استفاده کند.

مصرف مسکن درد دندان را به طور موقت کاهش می‌دهد اما درمان قطعی دندان درد تنها با مراجعه به دندانپزشک امکان‌پذیر است. خانم دکتر نفیسه امامی یکی بهترین متخصص‌های درمان ریشه دندان هستند که در صورت بروز دندان درد شدید می‌توانید مشکل دندان خود را برای همیشه برطرف کنید.

درمان ریشه دندان عفونی

نازنین گفت:
من معمولا درد دندان که دارم مفنامیک مصرف میکنم و خوبه. بعضی قرص هارو حساسیت دارم و نمیتونم
عاطفه گفت:
بهترین مسکن قوی برای دندان درد چیست ایا ژلوفن بخوریم یا ریلایف
    مرجان گفت:
    زیلایف خیلی خوبه عزیزم حتما استفاده کن این قرص خیلی قوی هست و بدون نسخه دندانپزشک برای دندان درد نمیدهند.