درمان ریشه دندان و عصب کشی در بارداری

در برخی از مواقع ممکن است پوسیدگی دندان به پایانه‌های عصبی داخلی آن برسد که درد فوق‌العاده شدیدی را به همراه خواهد داشت. این درد در دوران بارداری می‌تواند تا حد زیادی باعث اذیت مادر در این دوره شود. در صورتی که دندان وارد این مرحله از پوسیدگی شود، تنها راه نجاتش درمان ریشه دندان یا همان عصب‌کشی خواهد بود.

عصب‌کشی دندان در شرایط بارداری فرد با مشکلاتی همراه خواهد بود. برای بسیاری از افراد سؤال است که آیا در این دوران امکان عصب‌کشی دندان وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به ‌صورت کامل به بررسی این موضوع بپردازیم.

تأثیر بارداری بر روی دندان‌ها

به صورت کلی، بارداری برهه‌ای از زندگی است که می‌تواند بر بخش‌های مختلف بدن مادر، تأثیر بگذارد. هورمون‌های بدن به طور کامل دچار تغییر و تحول شده و این موضوع می‌تواند باعث تأثیرات سوء بر روی دندان‌های فرد شود.

بانوانی که پیش از بارداری، مشکلاتی در سلامت دندان‌های خود داشته‌اند، بیشتر در معرض آسیب در این دوره قرار می‌گیرند. تهوع و استفراغ در دوره بارداری هم باعث بالا آمدن اسید و معده تشدید کردن این تأثیر سوء بر روی دندان‌ها خواهد‌ بود.

برخی از این مشکلات به حدی جدی و دردناک می‌شوند که عملا فرد نمی‌تواند تا انتهای دوره بارداری خود آن‌ها را تحمل کند. از این رو باید برای درمان فرد، اقدامات لازم را انجام دهید. عصب‌کشی دندان هم یکی از این دسته آسیب‌ها بوده که درد بسیار زیادی به همراه داشته و معمولا نیاز به درمان سریع دارد.

سؤالی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا امکان عصب‌کشی دندان و درمان ریشه وجود دارد؟ آیا این روش درمانی هیچ خطری برای جنین به دنبال نخواهد داشت؟ توصیه می‌کنیم که قبل از اقدام به این روش درمانی، اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا داده و سپس با سطح آگاهی بیشتر و کامل‌تری اقدام به این کار کنید.

خطرات احتمالی عصب‌کشی در بارداری

در این بخش چند نمونه از خطرات احتمالی که عصب‌کشی دندان می‌تواند برای فرد به دنبال داشته باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید که احتمال وقوع عوارض ناشی از این خطرات با یکدیگر متفاوت بوده و ما در این محتوا صرفا به معرفی مواردی که احتمال بیشتری دارند می‌پردازیم.

اشعه ایکس
می‌دانیم که در اولین قدم برای درمان ریشه، شما باید از دندان خود تصویربرداری کنید تا وسعت عفونت و ساختار کلی دندان، برای دندان‌پزشک مشخص شود.

از این رو می‌توانیم بگوییم که استفاده از اشعه‌ایکس برای تصویربرداری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

مطابق با توصیه پزشکان، زنان نباید در تماس با اشعه‌ایکس باشند، اما اشعه‌ای که در دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ تأثیری بر روی جنین شما نخواهد داشت.

برای اطمینان خاطر بیشتر، برخی از پزشکان یک روپوش سربی در اختیار بیماران خود قرار می‌دهند تا به وسیله آن بتوانند از شکم و جنین خود محافظت بیشتری به عمل ‌آورند.

تأثیر داروی بی‌حسی
دیگر عاملی که در این زمینه ممکن است خطرساز باشد و شما باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید، داروهای مربوط به بی‌حسی و بیهوشی هستند. اغلب داروهایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای زنان بارداری بی‌خطر هستند. با این حال بازهم پزشکان از کمترین میزان دوز ممکن برای این دست از بیماران خود استفاده می‌کنند.

برخی از دندان‌پزشکان ممکن است درمان ریشه را بدون داروی بی‌حسی برای بیماران باردار خود انجام دهند. لازم به ذکر است که درمان ریشه می‌تواند درد زیادی را برای بیمار به دنبال داشته باشد.

از طرفی تحمل هرگونه درد، فشار و استرش در دوران بارداری ممنوع بوده و می‌تواند بر روی سلامت و روند رشد جنین اثر بگذارد. از این رو توصیه می‌کنیم که این کار را با مقدار کمی داروی بی‌حسی انجام دهید تا در شرایط راحت‌تر و ایده آلی برای درمان قرار بگیرید.

داروهای تجویزشده
معمولا بعد از درمان ریشه، داروهایی توسط دندان‌پزشک برای بیمار تجویز می‌شوند. این داروها اغلب آنتی‌بیوتیک هستند و فرد باید برای از بین رفتن عفونت از آن‌ها استفاده کند. دندان‌پزشک در صورت مواجه شدن با بیمار باردار، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که از آنتی‌بیوتیک‌های بی‌خطر در این زمینه استفاده کند تا هیچ‌گونه آسیبی را برای فرد به دنبال نداشته باشد.

خطرات ناشی از عدم درمان ریشه دندان در زمان لازم

در کنار بررسی خطرات احتمالی عصب‌کشی دندان، باید عوارضی که عدم انجام این کار به دنبال دارد را نیز مورد بررسی قرار دهید. در برخی از موارد ممکن است زنان باردار ترجیح دهند درد دندان خود را تحمل کرده و درمان آن را به بعد از زایمان موکول کنند. لازم به ذکر است که این موضوع هم می‌تواند عوارضی را برای فرد به دنبال داشته باشد که در این بخش به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دندان درد
همان‌طور که اشاره کردیم، عفونت دندان که نهایتا منجر به عصب‌کشی می‌شود، معمولا درد شدیدی به همراه دارد. این درد مداوم بوده و برای زنان باردار، تا حد زیادی خطرناک خواهد بود. می‌دانیم که زنان باردار باید از هرگونه درد، فشار، استرش و اضطراب به صورت کامل به دور بمانند تا جنین در سلامتی کامل دوران رشد خود را سپری کند. از این رو این میزان از درد می‌تواند اثرات سوئی را برای جنین به دنبال داشته باشد.

عفونت دندان ها
درمان ریشه دندان در مواقعی تجویز می‌شود که عفونت به کانال‌های ریشه رسیده باشند و نتوان با دارو آن‌ها را کنترل کرد. در صورتی که شما درمان را به تعویض بیندازید و مدت‌زمان طولانی این میزان از عفونت در دندان باقی بماند، احتمال پخش شدن عفونت در بدن بیشتر خواهد شد. در چنین حالتی ممکن است مشکلات پیچیده و وخیم‌تری برای زنان باردار و جنین آن‌ها به وجود آید.

در برخی از مواقع ممکن است عفونت به جنین هم منتقل شود. از این رو توصیه می‌کنیم که به صورت جدی از وقوع این حالت پیشگیری کنید. در این صورت احتمال از دست رفتن دندان و تحمل درد شدید برای فرد وجود دارد.

به صورت کلی می‌توانیم ادعا کنیم که عوارض انجام درمان ریشه در دوران بارداری، به‌مراتب کمتر از به تعویق انداختن این درمان و عدم انجام آن است. پس توصیه می‌کنیم که به یک متخصص مجرب در این زمینه مراجعه کرده و درمان ریشه دندان خود را انجام دهید تا از وخیم شدن اوضاع، به صورت کامل جلوگیری کنید.

بهترین زمان برای عصب‌کشی دندان در بارداری

در صورتی که به دنبال اطمینان خاطر بیشتر برای درمان ریشه دندان در دوران بارداری هستید، توصیه می‌کنیم که این کار را در دوره‌ای انجام دهید که کمترین میزان خطر و بیشترین سطح راحتی را به دنبال داشته باشد.

بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که این کار را در سه‌ماهه دوم بارداری انجام دهید. در سه ماه اول، جنین در اوج آسیب‌پذیری قرار داد و ممکن است در روند درمان، به دلایل مختلفی که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، آسیب ببیند. در سه‌ماهه سوم هم به دلیل وضعیت جسمانی، نشستن طولانی‌مدت بر روی صندلی دندان‌پزشکی می‌تواند برای مادر سخت باشد. از این رو بهترین زمان برای انجام این کار، همان سه‌ماهه دوم بارداری است.

درد دندان که ناشی از رسیدن عفونت به کانال‌های ریشه است، بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. برخی از مادران در دوران بارداری، دندان‌دردهای شدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است نیاز به درمان ریشه یا همان عصب‌کشی دندان داشته باشند.

عصب‌کشی دندان در دوران بارداری خطرات جدی به دنبال نداشته و شما می‌توانید بدون نگرانی این کار را انجام دهید. عوارض عدم درمان ریشه در این دوران به‌مراتب بیشتر بوده و توصیه می‌کنیم که به ‌هیچ ‌عنوان درمان را به تعویق نیندازید. در بخش‌های قبلی توضیحات کاملی را در این باره ارائه دادیم.