آنچه باید در مورد درد ضربان دار دندان بدانید

اغلب افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود، تجربه دندان درد را داشته‌اند. در اغلب مواقع درد دندان در شرایطی ایجاد می‌شود که دندان به دلایل مختلف آسیب دیده و یا در آستانه خرابی و پوسیدگی است. دندان درد در سبک‌ها و مدل‌های مختلفی برای افراد اتفاق می‌افتد که یکی از آن‌ها درد ضربان دار دندان است.

درد ضربان دار دندان معمولا در مواقعی رخ می‌دهد که دندان دچار پوسیدگی یا عفونت و التهاب باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات کامل و جامعی درباره این مدل از دندان‌درد و علت‌های بروز آن به شما ارائه دهیم.

نشانه های درد ضربان دار دندان

دندان درد ضربان دار چیست؟

در ابتدای امر لازم است بدانید که این نوع از دندان درد به چه صورتی است. در این نوع دندان درد، فرد احساس نبض در دندان خود می‌کند که در مواقع مختلف با درد نیز همراه است. نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که این نوع دندان درد، نشان‌دهنده وجود آسیب و یا نزدیک شدن آسیب به دندان بوده و حتما باید جدی گرفته شود. از این رو رسیدگی به دندان و برطرف کردن آسیب مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است.

علائم و نشانه های درد ضربان دار دندان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این راستا باید مورد بررسی قرار بگیرد، علائم و نشانه‌های این نوع از دندان درد است. برای اینکه بتوانید اقدامات درمانی در این راستا را شروع کنید، ابتدا باید به تشخیص آن از طریق نشانه‌ها و علائم بپردازید. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های این نوع درد دندان به شرح زیر هستند:

• درد شدید دندان در هنگام جویدن
  • درد مبهم و مزمن دندان
  • درد دندان در زمان خوردن مواد غذایی شیرین
  • درد یا وجود حساسیت در دهان
  • التهاب در فک
  • دندان‌های حساس یا مورمور شده
  • تورم دهان یا لثه
  • طعم و بوی بدن دهان
  • سرخی دهان و لثه‌ها
  • ترشح چرک یا مایع سفید
  • درد موضعی در اطراف یک دندان خاص
  • قرمز شدن اطراف خط لثه

توجه داشته باشید که این نوع دندان‌درد هیچ‌گونه محدودیتی نداشته و افراد بزرگسال و کودکان امکان ابتلا به آن را دارند.

دندان درد ضربان دار

علت بروز دندان درد ضربان دار

حال که با علائم و نشانه‌های تشخیصی این نوع از دندان در آشنا شدید، لازم است تا اطلاعات خود را درباره علت بروز این نوع از درد، افزایش دهید. برخی از مهم‌ترین علل بروز این حالت به شرح زیر هستند:

پوسیدگی دندان
وجود حفره و یا پوسیدگی در دندان می‌تواند یکی از شایع‌ترین دلایل در این زمینه و بروز این نوع از دندان درد باشد. این حالت معمولا زمانی پیش می‌آید که باکتری‌ها موجود در دهان، از قسمت مینای دندان تغذیه کرده و به آن آسیب می‌رسانند و باید نسبت به درمان پوسیدگی دندان اقدام کرد.

وجود این باکتری‌ها باعث به وجود آمدن پلاک‌هایی می‌شود که به دندان‌های شما چسبیده و به مرور زمان دندان را سوراخ کرده و در آن حفره‌هایی به وجود می‌آورند. در برخی از مواقع پوسیدگی می‌تواند با لکه‌های کوچک سفید، قهوه‌ای و یا سیاه‌رنگ بر روی دندان‌ها همراه باشد.

در این حالت باید سریعا به دندان‌پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی مورد نیاز در این زمینه را انجام دهید. در چنین حالتی می‌توانید با روش‌هایی مانند ترمیم ناحیه ضعیف شده دندان، جرم‌گیری دندان‌ها و از بین بردن پلاک دندانی و یا پر کردن حفره دندان، نسبت به درمان اقدام کنید.

عفونت دندانی
یکی دیگر از مواقعی که ممکن است این نوع از دندان‌درد برای افراد پیش آید، وجود عفونت دندانی است. عفونت‌های دندانی معمولا سریعا رشد کرده و نیاز به درمان فوری دارند. در برخی از مواقع ممکن است فرد هیچ علائمی از عفونت نداشته باشد، اما وجود این حالت، باعث درد ضربان دار در دندان شود.

برای درمان این حالت می‌توانید از داروهای موجود در دسته آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید. راهکارهای دندانپزشکی هم در این زمینه مؤثر هستند که در میان آن‌ها می‌توانیم به مواردی مانند عصب کشی دندان، ترمیم دندان، جراحی یا کشیدن دندان و … اشاره کنیم.

دکتر نفیسه امامی متخصص درمان ریشه دندان و ری اندو

بیماری لثه
از دیگر دلایلی که می‌تواند باعث بروز دندان‌درد ضربان دار در افراد مختلف شود، می‌توانیم به بیماری لثه اشاره کنیم. بیماری لثه در بسیاری از مواقع التهاب و درد در اطراف لثه و همچنین عفونت لثه را به همراه دارد. افرادی که مبتلا به این دسته از بیماری‌ها می‌شوند، معمولا دچار خون‌ریزی لثه و درد ضربان دار در ناحیه لثه و دندان هستند. برای درمان این حالت باید اقدامات مؤثری برای حذف پلانک و بالا بردن سطح بهداشت دهان و دندان انجام داد. استفاده از دهان‌شویه‌ها در این زمینه مؤثر بوده و می‌تواند باعث بهبود وضعیت لثه شود.

سینوزیت
از دیگر دلایلی که دندان‌درد ضربان دار را به دنبال دارد، می‌توانیم به سینوزیت اشاره کنیم. سینوزیت به عبارتی التهاب سینوس‌ها بوده که به دلایل مختلفی مانند عفونت، آلرژی و برخی از واکنش‌های خود ایمنی، ایجاد می‌شود. سینوزیت به ‌صورت کلی علائمی مشابه با سرماخوردگی داشته و تشخیص آن برای افراد مختلف امکان‌پذیر است.

در برخی از مواقع ممکن است وجود این حالت، آسیب‌ها و مشکلات دندانی از جمله دندان‌درد ضربان دار را برای افراد به دنبال داشته باشد. در این حالت با استفاده از روش‌های درمانی مختلف مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و یا جراحی دندان، می‌توان اقدامات لازم برای درمان را انجام داد.

بیشتر بخوانید: خطرات وجود ریشه دندان در سینوس

رویش دندان نهفته و یا دندان عقل
دلیل دیگری که می‌تواند باعث بروز دندان‌درد ضربان دار شود، دندان عقل در بزرگسالی است. دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان رشد کرده و می‌تواند باعث چنین دندان‌دردی شود. در برخی از مواقع ممکن است دندان عقل نهفته در زاویه مناسبی رشد نکرده و بر روی دندان‌های مجاور اثر بگذارد و یا دندان عقل پوسیده شده باشد. بدیهی است که این حالت می‌تواند باعث درد و آسیب در سایر دندان‌ها شود.

داروهای مسکن گاهی اوقات در این حالت می‌توانند کمک‌کننده باشند و درد دندان را کاهش دهند، اما در برخی از مواقع کشیدن دندان عقل الزامی بوده و حتما باید اقدامات مورد نیاز برای این کار انجام شود.

دلایل درد ضربان دار دندان

دندان قروچه
دندان قروچه حالتی است که فرد به ‌صورت غیرارادی، دندان‌هایش را بر روی یکدیگر می‌ساید. این حالت معمولا در زمان خواب اتفاق افتاده و باعث وارد شدن فشار زیادی بر دندان‌ها می‌شود. دندان قروچه ممکن است به دلایلی مانند استرس، عوامل ژنتیکی، رشد بیشتر از حد عضلات فک و … باشد.

در صورتی که دندان قروچه ادامه‌دار شود، می‌تواند احتمال شکستگی، ایجاد حفره و یا بروز دندان‌درد را به میزان قابل ‌توجهی، افزایش دهد. برای اینکه از وارد شدن چنین آسیب‌هایی به دندان‌های خود جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم حتما به دندان‌پزشک مراجعه کرده و یا اطلاعات خود را در زمینه راهکارهای مربوط به کاهش استرس، افزایش دهید.

شکستگی دندان
در برخی از مواقع وجود شکستگی در دندان و یا شکاف یا ترک هم می‌تواند از دلایل بروز دندان‌درد ضربان دار باشد. شکستگی معمولا به دلایل مختلف از جویدن مواد غذایی سخت تا آسیب‌هایی مانند سقوط از بلندی، وارد شدن ضربه و … برای افراد پیش آید.

در برخی از مواقع هم شکستگی ممکن است به دلیل پوسیدگی و به مرور زمان ایجاد شود. وجود شکستگی در دندان باعث خالی شدن دندان شده و پالپ و اعصاب آن را تحریک می‌کند. در چنین حالتی ممکن است باکتری‌ها، ذرات غذا، هوا و مولکول‌های آب وارد دندان شده و میزان درد را افزایش دهند.

در صورتی که دندان شما دچار شکستگی شده باشد، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم برای درمان دندان شکسته شده را انجام دهید. در این حالت ممکن است از روش‌هایی مانند روکش دندان، ترمیم و یا عصب‌کشی دندان برای درمان و از بین بردن منشأ درد، استفاده شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند این نوع از دندان‌درد را به دنبال داشته باشد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما برای داشتن دندان‌های سالم، موظف هستید که در طول روز حداقل دو بار مسواک زده و از نخ دندان برای تمیز کردن لابه‌لای دندان‌های خود استفاده کنید.

در صورتی که مواد غذایی در بین دندان‌های شما باقی بمانند و هیچ اقدامی برای از بین بردن آن‌ها انجام ندهید، می‌توانند باعث به وجود آمدن چنین دردی در دندان‌های شما شوند. در این مواقع ممکن است فرد به جرم‌گیری دندان و سایر روش‌های درمانی موجود در این زمینه نیاز داشته باشد.

دندان درد ضربان دار

و در آخر…

دندان‌درد یکی از عارضه‌های ناخوشایند است که معمولا برای اکثر افراد پیش می‌آید. یکی از مدل‌های درد در این زمینه، دندان‌درد ضربان دار بوده که فرد احساس نبض در دندان می‌کند. این مدل از دندان‌درد به دلایل و علت‌های مختلفی ممکن است برای فرد اتفاق بیفتد.

در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین دلایلی که باعث بروز این مدل از دندان‌درد می‌شوند، پرداختیم. در چنین حالتی شما می‌توانید با استفاده از روش‌های کلینیکی مانند عصب‌کشی دندان، ترمیم دندان، جرم گیری دندان، کشیدن دندان و … برای تسکین و از بین بردن درد، استفاده کنید. راهکارهای خانگی درمان دندان درد مختلفی هم وجود دارند که در راستای تسکین درد می‌توانند کمک‌کننده باشند. برخی از مؤثرترین روش‌ها را در بخش‌های قبلی این مقاله معرفی کردیم.