آیا کشیدن ریشه دندان درد دارد؟

یکی از سؤالاتی که معمولا در زمان کشیدن ریشه دندان در ذهن افراد پیش می‌آید، این است که آیا کشیدن ریشه با درد همراه است؟ در برخی مواقع به دلایل مختلف مانند عفونت ریشه دندان، ممکن است نتوان دندان را ترمیم کرد و در دهان نگه داشت؛ از این رو باید اقدام به کشیدن آن نمود. در این حالت معمولا بخش خاصی از دندان باقی نمانده و فقط با ریشه سر و کار داریم. در این محتوا به بررسی میزان درد ناشی از کشیدن ریشه دندان می‌پردازیم.

امکان کشیدن ریشه دندان وجود دارد؟

یکی از سؤالاتی که معمولا در این زمینه برای بیماران پیش می‌آید این است که امکان کشیدن ریشه دندان وجود دارد؟ در صورتی که شما اقدام به کشیدن دندان خود کرده باشید، ریشه دندان هم در فرایند کار به ‌صورت کامل کشیده شده است و جای هیچ نگرانی نیست؛ اما در برخی مواقع به دلایل مختلف مانند شکستگی دندان، سهل‌انگاری دندانپزشک، خرابی و عفونت در دندان و … ممکن است ریشه دندان در لثه باقی بماند. در چنین مواقعی باید برای کشیدن ریشه دندان اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض باقی ماندن ریشه در لثه

برای رزرو وقت ملاقات جهت بررسی و مشاوره درمان با کلینیک دندان پزشکی دکتر نفیسه امامی تماس حاصل فرمایید؛ شماره کلینیک 02188059029

درمان مجدد ریشه دندان

روش های کشیدن ریشه دندان

با توجه به وضعیت ریشه دندان و بیمار، معمولا روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای کشیدن ریشه استفاده کرد. در این بخش به معرفی این روش‌های کاربردی در این زمینه می‌پردازیم.

کشیدن ریشه دندان با جراحی
یکی از روش‌های کاربردی که معمولا برای کشیدن ریشه دندان استفاده می‌شود، جراحی است. جراحی ریشه معمولا بسته به شرایط موجود، از ساده تا پیچیده قابل انجام بوده و دندان‌پزشک در این زمینه تصمیم نهایی را می‌گیرد.

کشیدن ساده ریشه دندان
در صورتی که ریشه به ‌سادگی در دسترس باشد، نیازی به جراحی آن نبوده و دندان‌پزشک می‌تواند به ‌راحتی آن را با استفاده از انبر، از دهان خارج کند. در این حالت درواقع به روش کشیدن ساده، اقدام به کشیدن ریشه خواهد شد.

کشیدن ساده ریشه دندان

درد بعد از کشیدن ریشه دندان

کشیدن ریشه دقیقا مشابه با کشیدن دندان بوده و طبیعتا با درد و عوارضی از این قبیل همراه است. از این رو می‌توانیم احساس درد را یکی از شایع‌ترین عوارض در این زمینه بدانیم. بعد از کشیدن ریشه دندان معمولا استخوان و لثه دور دندان، دچار التهاب شده و به دلیل فشار، شاهد خون‌ریزی در این ناحیه خواهیم بود.

دندان درد ناشی از کشیدن ریشه معمولا بسته به شرایط دندان و ناحیه اطراف آن، ممکن است تا 10 روز ادامه داشته باشد. در اغلب مواقع دندان‌پزشک بعد از کشیدن ریشه دندان، مسکن و آنتی‌بیوتیک را به منظور جلوگیری از عفونت برای بیمار تجویز می‌کند تا او بتواند با استفاده از آن‌ها، عوارض این حالت را کاهش دهد. درباره مصرف آنتی بیوتیک بعد از درمان ریشه دندان کلیک کنید.

مراقبت‌های موردنیاز بعد از کشیدن ریشه دندان

برای اینکه بتوانید عوارض بعد از کشیدن ریشه دندان را به میزان قابل ‌توجهی کاهش دهید، لازم است مراقبت‌های خاصی را در این دوره انجام دهید. در این بخش به چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

رعایت بهداشت دهان و دندان
برای اینکه درگیر عارضه‌هایی مانند عفونت دندان و موارد دیگر در این زمینه نشوید، باید بتوانید بهداشت دهان و دندان خود را به بهترین نحو رعایت کنید. معمولا دندان‌پزشک در این زمینه نکاتی را به شما می‌گوید که می‌توانید بر اساس آن‌ها، وضعیت بهداشت دهان و دندانتان را در حالت مطلوبی نگه دارید.

پرهیز از خوردن غذاهای گرم
از دیگر نکات مراقبتی که بعد از کشیدن ریشه دندان باید به آن توجه داشته باشید، پرهیز کردن از خوردن غذاهای گرم است. در صورتی که کشیدن ریشه دندان از طریق جراحی باشد، اغلب ناحیه اطراف دندان درگیر التهاب و تورم خواهد بود. در این صورت، خوردن غذاها و نوشیدنی‌های گرم، باعث تورم و التهاب بیشتر در این ناحیه می‌شود.

انجام ندادن حرکات سنگین
وضعیت ریشه دندان کشیده شده، معمولا نیاز به زمان دارد تا به‌ صورت کامل بهبود پیدا کند. از این رو توصیه می‌کنیم بعد از کشیدن ریشه دندان، حداقل تا چند روز از انجام دادن حرکات سنگین و پرفشار که باعث حرکت شدید سر می‌شوند، دوری کنید. استراحت بهترین کاری است که معمولا در این دوران می‌توانید انجام دهید.

تحریک نکردن لثه‌ها
یکی دیگر از نکاتی که توصیه می‌کنیم در این دوران به آن توجه داشته باشید، پرهیز از تحریک محل لثه است. در برخی از مواقع ممکن است از طریق لمس با زبان و روش‌های دیگر، فرد باعث تحریک این ناحیه شود. در این حالت امکان دارد لثه مجدد دچار درد یا خون‌ریزی شده و نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشد.

استفاده از گاز استریل
کشیدن ریشه دندان معمولا با خون‌ریزی همراه است و شما در اولین قدم باید این خون‌ریزی را متوقف کنید. از این رو توصیه می‌کنیم تا زمان لخته شدن خون و بند آمدن نسبی آن، گاز استریل را از روی محل ریشه دندان کشیده شده بر ندارید. در بهترین حالت شما باید با یک فشار خفیف، این گاز را بر روی ریشه نگه دارید تا در زمان کوتاه‌تری، لخته بر روی زخم تشکیل شود.

مصرف به موقع داروهای تجویزشده
بعد از کشیدن ریشه دندان، معمولا پزشک داروهای ضدالتهاب تجویز می‌کند که مصرف آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در میزان درد و التهاب داشته باشد. لازم به ذکر است که برای اثرگذاری بهتر و مطلوب‌تر، این داروها را قبل از اینکه بی‌حسی دندان از بین برود، مصرف کنید. استفاده از آب‌نمک نیز یکی دیگر از اقداماتی است که توصیه می‌کنیم در این زمینه انجام دهید تا بتوانید از بروز عفونت در دندان، جلوگیری کنید.

نکشیدن سیگار
یکی دیگر از نکات در این زمینه، پرهیز از سیگار کشیدن و به ‌صورت کلی پرهیز از دود است. این کار می‌تواند روند درمان و ترمیم محل ریشه را کند کرده و به‌ صورت کلی در آن اختلالاتی به وجود آورد. از این رو توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان تا بهبودی کامل ناحیه، به سراغ سیگار نروید.

درد کشیدن ریشه دندان

کشیدن ریشه دندان یکی از اقدامات دندان‌پزشکی بوده که در برخی مواقع اجرا می‌شود. معمولا در صورتی که ریشه دندان عامل عفونت باشد، بخشی از ریشه در لثه باقی‌ مانده باشد و … دندان‌پزشک اقدام به کشیدن ریشه دندان می‌کند.

کشیدن ریشه در اغلب مواقع با درد و خون‌ریزی همراه است. خون‌ریزی تا چند ساعت و درد معمولا تا چند روز بعد از جراحی و کشیدن ریشه، ادامه‌دار بوده و نیاز به اقدامات مراقبتی دارد تا به ‌صورت کاملا بهبود پیدا کند. در بخش‌های قبلی به چند نمونه از مواردی که در روند بهبودی کامل اثرگذار هستند، پرداختیم تا شما با رعایت آن‌ها بتوانید روند بهبود را سریع‌تر کنید.