با دندان درد در دوران بارداری چه باید کرد؟

فهرست مطالب

دندان درد در بارداری | درد دندان در دوران بارداری

دوران بارداری را می‌توانیم یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی هر زن بدانیم که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد تا در نهایت جنین در سلامت کامل به دنیا آمده و کمترین میزان آسیب به بدن مادر وارد شود. یکی از چالش‌های پیش‌آمده در طول این دوران، دندان درد و نیاز ترمیم دندان است.

در حالت کلی توصیه می‌شود که مادران قبل از اقدام به بارداری، حتما دندان‌های خود را ترمیم کنند تا در این برهه، دچار دندان درد نشوند. در صورتی که در دوران بارداری، فرد درگیر درد دندان شد، باید اقدامات ویژه‌ای را انجام دهد تا آسیبی به جنین وارد نشود. در ادامه این مطلب از وب سایت دکتر نفیسه امامی با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری درباره اهمیت توجه به سلامت دندان در قبل و دوران بارداری بارداری ارائه دهیم.

برای رزرو وقت ملاقات جهت بررسی و مشاوره درمان با کلینیک دندان پزشکی دکتر نفیسه امامی تماس حاصل فرمایید؛ شماره کلینیک 02188059029

دندان درد در بارداری

می‌دانیم که دوران بارداری در اغلب مواقع، اوقات ناخوشی را برای مادر به همراه دارد. از تهوع‌های صبحگاهی، کمردرد، دیابت بارداری، تورم بدن و … که بگذریم، دندان درد در این دوران یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها محسوب می‌شود. مشکلات دندان را می‌توانیم یکی از موارد رایج و متداول در این دوران بدانیم، بر این اساس لازم است تا شما اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه ارتقا دهید.

در بارداری، هورمون‌های بدن در حال تغییر و تحولات گسترده هستند. این تغییرات ممکن است شما را در معرض پلاک دندانی قرار دهند که دندان درد شدیدی را به دنبال دارد. این حالت معمولا به دلیل به وجود آمدن عفونت یا التهاب در لثه ایجاد می‌شود.

از طرفی در این دوران معمولا مادر به سمت غذاهای ناسالم متمایل می‌شود. غذاهایی مملو از کربوهیدرات‌های ناسالم، قندها و … می‌توانند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای بر روی دندان‌های شما داشته باشند.

استفراغ مکرر در این دوران هم یکی دیگر از دلایل تشدید احتمال بروز دندان درد بوده که باید مورد بررسی قرار بگیرد. ورود اسید دندان به دهان می‌تواند بر روی مینای دندان اثر گذاشته و به آن آسیب‌های جدی برساند.

درمان ریشه دندان در بارداری؛ کلیک کنید.

درد دندان در بارداری رو چی کار کنیم

درمان درد دندان دوران بارداری

در طول بارداری، فرد با محدودیت‌های متعدد و ویژه‌ای روبه‌رو می‌شود که باید به همه آن‌ها توجه داشته باشد. در برخی از مواقع ممکن است سیستم ایمنی بدن فرد تضعیف شده و در وضعیت نامتعادلی قرار بگیرد.

همچنین جنین می‌تواند از تمام مواد و داروهایی که وارد بدن می‌شوند، اثرپذیر باشد. از این رو باید درباره داروی بی‌حسی استفاده‌شده در دندانپزشکی، اطلاعات ویژه‌ای به دست آورد. برخی باورهای غلطی درباره این دارو و اثرات آن بر روی جنین وجود دارد که به هیچ عنوان نباید به آن‌ها توجه داشته باشید.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، این دارو هیچ ضرری برای خانم‌های باردار نداشته و شما می‌توانید بدون استرس، به ترمیم و دندان خود بپردازید. در راستای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان خاطر در این زمینه، می‌توانید با پزشک متخصص زنان مشورت کرده و سپس اقدام به ترمیم دندان خود بکنید.

 

عکس برداری از دندان در دوران بارداری

یکی از مراحلی که در روند ترمیمی یا عصب‌کشی دندان باید پشت سر گذاشته شود، عکس برداری از دندان (OPG) است. از این رو می‌توانیم بگوییم نگرانی دیگری که در این زمینه برای مادران وجود دارد، مربوط به اشعه ایکس مورد استفاده در این زمان بوده که باید به آن توجه داشته باشید.

بسیاری از مادران باردار، اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارند، بر این اساس توصیه می‌کنیم که در ابتدا اطلاعات خود را درباره اثرات اشعه ایکس در دوران بارداری ارتقا داده و سپس با اطمینان خاطر کامل، اقدام به عکس‌برداری از دندان خود بکنید.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده و تجربیات به‌دست‌آمده در این زمینه، می‌توانیم ادعا کنیم که استفاده از اشعه ایکس در عکس‌برداری دندان‌پزشکی، هیچ‌گونه خطری برای مادر و جنین به دنبال نخواهد داشت. در صورتی که دندان‌پزشک را از بارداری خود مطلع کنید، اقدامات امنیتی به‌ درستی اجرا شده و از شیلدها و ابزارهای حفاظتی استفاده می‌شود. این ابزار از سر و گردن شما به‌ خوبی محافظت می‌کنند تا هیچ پرتو اشعه ایکسی، به شما و شکمتان برخورد نداشته باشد.

درمان دندان درد با دارو برای مادران باردار

در برخی از مواقع فرد تصمیم می‌گیرد که دندان درد را با استفاده از داروها و مسکن‌های موجود، تسکین داده و درمان اولی و ترمیم را به بعد از زایمان موکول کند. توجه داشته باشید که شما در دوران بارداری با محدودیت‌های دارویی بسیار زیادی درگیر خواهید بود و به هیچ عنوان نمی‌توانید به‌ صورت سرخودانه دارو مصرف کرده و به سراغ مسکن‌های مختلف بروید.

تعداد داروهایی که شما در این دوران می‌توانید مصرف کنید، فوق‌العاده محدود هستند و ممکن است اثرگذاری مطلوب برای درمان و تسکین درد دندان را به همراه نداشته باشند.

با توجه به این حجم از محدودیت در این دوران، توصیه می‌کنیم که قبل از شروع درمان و استفاده از داروهای تجویزشده، حتما دندان‌پزشک را در جریان باردار بودن خود قرار دهید. از این رو دندان‌پزشک به سراغ داروهای مجازی می‌رود که مصرف آن‌ها برای بانوان باردار، ضرر کمتری به دنبال دارد.

دارو و مسکن برای درد دندان در باردرای

جلوگیری از بروز دندان درد در دوران بارداری

یکی دیگر از موضوعاتی که در این زمینه باید به آن بپردازیم، روش‌ها و راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از ابتلا به دندان درد در دوران بارداری است. وجود دندان درد در این دوره می‌تواند مشکلات متعددی را برای شما به دنبال داشته باشد، بر این اساس توصیه می‌کنیم به دنبال روش‌هایی باشید که احتمال بروز این عارضه را به حداقل برساند. برخی از راهکارهای مؤثر در این زمینه به شرح زیر هستند.

رعایت بهداشت دهان و دندان
برای اینکه بتوانید احتمال بروز دندان درد را کاهش داده و دندان‌های سالم و بهتری داشته باشید، توصیه می‌کنیم که حداقل دو بار در طول روز مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه‌های موجود برای بهداشت دهان و دندان هم در این زمینه مؤثر بوده و می‌توانند در راستای سلامتی دندان‌های شما، کمک‌کننده باشند.

بهداشت دندان در بارداری

از بین بردن اثر اسید معده از روی دندان‌ها
میدانیم که یکی از عوارض دوران بارداری، تهوع و استفراغ صبحگاهی است. اسید معده در این حالت اثرات مخربی را برای دندان به دنبال دارد که در بخش‌های قبلی به چند نمونه از آن‌ها اشاره کردیم.

از این رو توصیه می‌کنیم که صبح ناشتا، آب بنوشید تا احتمال بروز این حالت کاهش پیدا کند. شستن دندان‌ها هم می‌تواند در از بین بردن اسید معده کمک‌کننده باشد. مسواک زدن در این زمان توصیه نمی‌شود، چراکه می‌تواند سطح اسیدیته موجود در دهان را افزایش دهد.

پرهیز از غذاهای ناسالم و شیرینی‌ها
مصرف غذاهای ناسالم، قند و شیرینی‌های مختلف، می‌تواند اثرات مخربی بر روی دندان‌های شما به دنبال داشته باشد. از این رو توصیه می‌کنیم که میان وعده‌های سالم را جایگزین این‌گونه غذاها کنید.

چکاپ دوره‌ای دندان‌ها و پاک‌سازی
یکی دیگر از اقدامات کمک‌کننده برای پیشگیری از دندان درد در بارداری، مراجعه به دندان‌پزشک به‌صورت دوره‌ای است. در این چکاپ‌ها حتما دندان‌پزشک را از وضعیت بارداری خود مطلع کرده و درخواست پاک‌سازی دندان‌های خود را داشته باشید. در صورتی که قبل از بارداری به ترمیم دندان‌های خود بپردازید، احتمال بروز دندان درد در این دوره به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

دوره بارداری یک دوره سخت با چالش‌های زیاد محسوب می‌شود که لذت‌ها و هیجانات مخصوص به خود را دارد. به‌هم‌ریختگی‌های هورمونی در این دوره می‌توانند بر روی دندان‌ها و لثه‌ها شما اثر گذاشته و باعث دندان دردهای شدید شوند.

در بخش‌های قبلی به ‌صورت کامل به علت‌های بروز این دندان دردها و همچنین روش‌های درمانی آن‌ها پرداختیم. اثرات درمان دندان درد از طریق روش‌های کلینیکی و همچنین داروهای مسکن قابل ‌استفاده در این دوره را مورد بررسی قرار دادیم تا شما با آگاهی و دانش کافی، بهترین اقدامات را انجام دهید. راهکارهای مربوط به پیشگیری از بروز دندان درد در دوران بارداری را هم معرفی کردیم. با بهره‌‌گیری از این راهکارها می‌توانید احتمال بروز این عارضه را تا حد زیادی کمتر کنید.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر نفیسه امامی

دریافت مشاوره رایگان از دکتر نفیسه امامی

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را با دقت تکمیل نمایید.